D 2014

Dva slovenské toposy prozaické poetiky na českém pozadí (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)

POSPÍŠIL, Ivo

Basic information

Original name

Dva slovenské toposy prozaické poetiky na českém pozadí (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)

Name (in English)

The Two Slovak Topoi of Prosaic Poetics at the Czech Background (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)

Authors

POSPÍŠIL, Ivo (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Vyd. 1. Brno, Myšlenkové toposy literatury v česko-slovenských souvislostech : (minulost a současnost), p. 133-148, 16 pp. 2014

Publisher

Tribun EU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00077238

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-263-0738-9

Keywords (in Czech)

Dva toposy moderní slovenské prózy; Ladislav Ťažký; topos memoárově publicistických žánrů; minimalismus; rozptýleným (disperzním) rozmytým rozostřeným; palimpsest od modelu apollónského k stylizaci dionýsovské

Keywords in English

Two topoi od modern Slovak prose; Ladislav Tazky; a topos of memoirs and publicistics journalism; minimalism dispersed blurred defocused; palimpsest from the Apollonian model towards the Dionysian stylization
Změněno: 23/2/2015 08:07, prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.

Abstract

V originále

Autor přítomné reflexe se zabývá dvěma toposy moderní slovenské prózy. Na jedné straně stojí typ žánrové skupiny memorů a publicistiky, žánrového minimalismu a rozptýleného, rozmytého a rozostřeného palimpsestu směřujícího od apollónského modelu k dionýsovské stylizaci (Ladislav Ťažký), na straně druhé typ antiideologické, konfesionální prózy založené na žánru čerchovaného deníku (Rudolf Sloboda), oba pak na českém pozadí skeptického uměleckého šklebu jak nad minulostí, tak nad přítomností (Vladimír Macura).

In English

The author of the present reflection deals with the two topoi of modern Slovak prose. On the one hand, there is a type of the genre group of memoirs and publicistics/journalism, genre minimalism, and a dispersed, blurred, defocused palimpsest going from the Apollonian model towards the Dionysian stylization (Ladislav Ťažký), on the other a type of the anti-ideological confessional prose based on the genre of the dash-and-dot diary (Rudolf Sloboda), both at the Czech background of the sceptical artistic jeer at both the past and the present (Vladimír Macura).