Detailed Information on Publication Record
2014
Dva slovenské toposy prozaické poetiky na českém pozadí (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)
POSPÍŠIL, IvoBasic information
Original name
Dva slovenské toposy prozaické poetiky na českém pozadí (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)
Name (in English)
The Two Slovak Topoi of Prosaic Poetics at the Czech Background (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)
Authors
POSPÍŠIL, Ivo (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Vyd. 1. Brno, Myšlenkové toposy literatury v česko-slovenských souvislostech : (minulost a současnost), p. 133-148, 16 pp. 2014
Publisher
Tribun EU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/14:00077238
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-263-0738-9
Keywords (in Czech)
Dva toposy moderní slovenské prózy; Ladislav Ťažký; topos memoárově publicistických žánrů; minimalismus; rozptýleným (disperzním) rozmytým rozostřeným; palimpsest od modelu apollónského k stylizaci dionýsovské
Keywords in English
Two topoi od modern Slovak prose; Ladislav Tazky; a topos of memoirs and publicistics journalism; minimalism dispersed blurred defocused; palimpsest from the Apollonian model towards the Dionysian stylization
Tags
Změněno: 23/2/2015 08:07, prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.
V originále
Autor přítomné reflexe se zabývá dvěma toposy moderní slovenské prózy. Na jedné straně stojí typ žánrové skupiny memorů a publicistiky, žánrového minimalismu a rozptýleného, rozmytého a rozostřeného palimpsestu směřujícího od apollónského modelu k dionýsovské stylizaci (Ladislav Ťažký), na straně druhé typ antiideologické, konfesionální prózy založené na žánru čerchovaného deníku (Rudolf Sloboda), oba pak na českém pozadí skeptického uměleckého šklebu jak nad minulostí, tak nad přítomností (Vladimír Macura).
In English
The author of the present reflection deals with the two topoi of modern Slovak prose. On the one hand, there is a type of the genre group of memoirs and publicistics/journalism, genre minimalism, and a dispersed, blurred, defocused palimpsest going from the Apollonian model towards the Dionysian stylization (Ladislav Ťažký), on the other a type of the anti-ideological confessional prose based on the genre of the dash-and-dot diary (Rudolf Sloboda), both at the Czech background of the sceptical artistic jeer at both the past and the present (Vladimír Macura).