Detailed Information on Publication Record
2014
Ruský modernismus očima Tomáše Garrigua Masaryka a Aloise Augustina Vrzala.
POSPÍŠIL, IvoBasic information
Original name
Ruský modernismus očima Tomáše Garrigua Masaryka a Aloise Augustina Vrzala.
Name (in English)
Russian Modernism through Thomas Masaryk's and Alois Augustin Vrzal's Eyes.
Authors
POSPÍŠIL, Ivo (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
V Tribunu EU vyd. 1. Brno, Anticipace a reflexe filozofických, pychologických a sociologických koncepcí v literatuře 19. a 20. století, p. 143-158, 16 pp. Knihovnicka.cz, 2014
Publisher
Česká asociace slavistů ve spolupráci s Ústavem slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/14:00077239
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-263-0553-8
Keywords (in Czech)
Masaryk a literární věda a estetika; Masaryk jako rusista; neporozumění modernismu; A. A. Vrzal a nábožensko-etické pojetí ruské literatury; porozumění ruské moderně; citlivost k poetice modernismu
Keywords in English
Masaryk and literary criticism and aesthetics; Masaryk as a specialist in Russain studies; incomprehension of modernism; A. A. Vrzal and the religious-ethical conception of Russian literature; the understanding of Russian literature
Tags
Změněno: 10/3/2015 12:28, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Autor přítomné stati srovnává vztah T. G. Masaryka a A. A. Vrzala k ruskému modernismu. Konstatuje Masarykovo menší pochopení pro modernistickou poetiku, na straně druhé Vrzalovu snahu vcítit se skrze nábožensko-etické pojetí, český katolicismus a moravskou citlivost a emocionalitu do modernistické a avantgardní poetiky i do složitého vztahu ruské sovětské a ruské exilové literatury.
In English
The author of the present study compares the relation of T.G. Masaryk and A. A. Vrzal to Russian modernism. He states Masaryk's smaller degree of understanding of modernist poetics, on the other hand Vrzal's attempt at the empathizing through his religious-ethical conception, Czech Catholicism and Moravian sensitivity and emotionality into modernist and avantgarde poetics as well as in the complicated relation of Russian Soviet and Russian exile literature.