ZOUNEK, Jiří and František TŮMA. Problematika ICT ve vzdělávání v českých pedagogických časopisech (1990–2012) (Issues related to ICT in education from the perspective of Czech educational journals (1990–2012)). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 19, No 3, p. 65-87. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-3-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problematika ICT ve vzdělávání v českých pedagogických časopisech (1990–2012)
Name (in English) Issues related to ICT in education from the perspective of Czech educational journals (1990–2012)
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and František TŮMA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00077240
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2014-3-5
Keywords (in Czech) ICT ve vzdělávání; e-learning; analýza mediálních sdělení; pedagogický výzkum
Keywords in English ICT in education; e-learning; analysis of media messages; educational research
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 19/3/2015 11:51.
Abstract
Cílem studie je zmapovat problematiku ICT ve vzdělávání na stránkách vybraných českých odborných časopisů. Studie je založena na analýze mediálních sdělení, svým zaměřením i metodologií navazuje na předchozí analýzy provedené jak v České republice, tak v zahraničí. Studie postihuje období 1990–2012, ve kterém bylo nalezeno celkem 60 příspěvků k problematice ICT. Mezi klíčová z jištění patří poměrně nízký výskyt empirických studií a relativně nízký počet zahraničních referencí. V závěru studie se autoři zamýšlejí nad výsledky a dávají je do souvislostí s nálezy obdobných šetření v zahraničí.
Abstract (in English)
The aim of this study is to analyze the issues related to ICT in education as presented in the pages of selected Czech educational journals. The study is based on an analysis of media messages and its focus and methodology builds on previous analyses conducted both in the Czech Republic and abroad. The study examines the period between 1990 and 2012 in which 60 ICT-related contributions were found. Some of the interesting findings include a relatively low occurrence of empirical studies. The results also show a low number of international source citations. The authors discuss the results and make connections with the findings from similar analyses conducted abroad.
Links
EE2.3.30.0009, research and development projectName: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
MUNI/21/STA/2014, interní kód MUName: Učení vysokoškolských studentů v éře digitálních technologií
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 23/7/2024 16:19