J 2014

Problematika ICT ve vzdělávání v českých pedagogických časopisech (1990–2012)

ZOUNEK, Jiří and František TŮMA

Basic information

Original name

Problematika ICT ve vzdělávání v českých pedagogických časopisech (1990–2012)

Name (in English)

Issues related to ICT in education from the perspective of Czech educational journals (1990–2012)

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and František TŮMA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00077240

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

ICT ve vzdělávání; e-learning; analýza mediálních sdělení; pedagogický výzkum

Keywords in English

ICT in education; e-learning; analysis of media messages; educational research

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 19/3/2015 11:51, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Cílem studie je zmapovat problematiku ICT ve vzdělávání na stránkách vybraných českých odborných časopisů. Studie je založena na analýze mediálních sdělení, svým zaměřením i metodologií navazuje na předchozí analýzy provedené jak v České republice, tak v zahraničí. Studie postihuje období 1990–2012, ve kterém bylo nalezeno celkem 60 příspěvků k problematice ICT. Mezi klíčová z jištění patří poměrně nízký výskyt empirických studií a relativně nízký počet zahraničních referencí. V závěru studie se autoři zamýšlejí nad výsledky a dávají je do souvislostí s nálezy obdobných šetření v zahraničí.

In English

The aim of this study is to analyze the issues related to ICT in education as presented in the pages of selected Czech educational journals. The study is based on an analysis of media messages and its focus and methodology builds on previous analyses conducted both in the Czech Republic and abroad. The study examines the period between 1990 and 2012 in which 60 ICT-related contributions were found. Some of the interesting findings include a relatively low occurrence of empirical studies. The results also show a low number of international source citations. The authors discuss the results and make connections with the findings from similar analyses conducted abroad.

Links

EE2.3.30.0009, research and development project
Name: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
MUNI/21/STA/2014, interní kód MU
Name: Učení vysokoškolských studentů v éře digitálních technologií
Investor: Masaryk University