D 2014

Dystopická látka jako básnický a prozaický experiment (Jindřich Zogata)

POSPÍŠIL, Ivo

Basic information

Original name

Dystopická látka jako básnický a prozaický experiment (Jindřich Zogata)

Name (in English)

Dystopian Theme as a Poetic and Prosaic Experiment (Jindřich Zogata)

Authors

POSPÍŠIL, Ivo (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Bielsko-Biała, Problemy utopii i antyutopii w literaturach słowiańskich i historii Słowian, p. 125-144, 20 pp. 2014

Publisher

Akademia Techniczno- Humanistyczna w Bielsku-Białej

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00077262

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-83-63713-74-4

Keywords (in Czech)

Dystopie jako básnický a prozaický experiment v díle Jindřicha Zogaty; příroda a kultura; moderní technologie a princip proměny člověka; víra v řád a harmonii

Keywords in English

Dystopia as a poetic and prosaic experiment in Jindrich Zogatas; work and nature; culture modern technology and the principle modification of man; belief in order and harmony
Změněno: 23/2/2015 08:07, prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.

Abstract

V originále

Autor přítomné studie se zabývá zvláštním žánrovým a stylistickým experimentem s dystopickým tématem v básnickém a prozaickém díle Jindřicha Zogaty, které představuje zásadní zlom v dosavadní poetologické evoluci. Jeho dystopie nestojí jako izolovaná entita, téma, námět, fabule nebo syžet, ale jako všeprostupující vrstva básnické a prozaické tvorby a současně jako obecný základ veškerého uměleckého tvoření, jako jeho filozofie vesmíru, přírody a člověka.

In English

The author of the present study deals with the peculiar generic and stylistic experiment with dystopian theme in Jindřich Zogatas poetic and prosaic work which represents a principle break in his hitherto poetological evolution. His dystopia stands not as an isolated entity, theme, subject, story or plot, but as a all-penetrating layer of his poetic and prosaic creation and at the same time as a general basis of all of his artistic creation, as his philosophy of cosmos, nature and man.