Detailed Information on Publication Record
2014
Dystopická látka jako básnický a prozaický experiment (Jindřich Zogata)
POSPÍŠIL, IvoBasic information
Original name
Dystopická látka jako básnický a prozaický experiment (Jindřich Zogata)
Name (in English)
Dystopian Theme as a Poetic and Prosaic Experiment (Jindřich Zogata)
Authors
POSPÍŠIL, Ivo (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Bielsko-Biała, Problemy utopii i antyutopii w literaturach słowiańskich i historii Słowian, p. 125-144, 20 pp. 2014
Publisher
Akademia Techniczno- Humanistyczna w Bielsku-Białej
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/14:00077262
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-83-63713-74-4
Keywords (in Czech)
Dystopie jako básnický a prozaický experiment v díle Jindřicha Zogaty; příroda a kultura; moderní technologie a princip proměny člověka; víra v řád a harmonii
Keywords in English
Dystopia as a poetic and prosaic experiment in Jindrich Zogatas; work and nature; culture modern technology and the principle modification of man; belief in order and harmony
Tags
Změněno: 23/2/2015 08:07, prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.
V originále
Autor přítomné studie se zabývá zvláštním žánrovým a stylistickým experimentem s dystopickým tématem v básnickém a prozaickém díle Jindřicha Zogaty, které představuje zásadní zlom v dosavadní poetologické evoluci. Jeho dystopie nestojí jako izolovaná entita, téma, námět, fabule nebo syžet, ale jako všeprostupující vrstva básnické a prozaické tvorby a současně jako obecný základ veškerého uměleckého tvoření, jako jeho filozofie vesmíru, přírody a člověka.
In English
The author of the present study deals with the peculiar generic and stylistic experiment with dystopian theme in Jindřich Zogatas poetic and prosaic work which represents a principle break in his hitherto poetological evolution. His dystopia stands not as an isolated entity, theme, subject, story or plot, but as a all-penetrating layer of his poetic and prosaic creation and at the same time as a general basis of all of his artistic creation, as his philosophy of cosmos, nature and man.