KALOUDA, František. Model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův oligopol) – formulace hypotézy (Model of the Dominant Firm Competitive Advantage Management (Stackelberg oligopoly) – Formulation of the Hypothesis). In Sborník abstraktů z 9. mezinárodní vědecké konference "Nové trendy 2014 - New Trends 2014". 2014. ISBN 978-80-87314-66-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův oligopol) – formulace hypotézy
Name in Czech Model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův oligopol) – formulace hypotézy
Name (in English) Model of the Dominant Firm Competitive Advantage Management (Stackelberg oligopoly) – Formulation of the Hypothesis
Authors KALOUDA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sborník abstraktů z 9. mezinárodní vědecké konference "Nové trendy 2014 - New Trends 2014". 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/14:00077305
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-87314-66-1
Keywords in English model oligopoly competition management hypothesis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. František Kalouda, CSc., MBA, učo 2461. Changed: 19/11/2014 09:57.
Abstract
Cílem příspěvku je na základě matematického modelu zformulovat hypotézu, která vysvětluje zdánlivě nelogické konkurenční chování dominantní firmy v oligopolní situaci (Stackelbergův model). Dominantní firma totiž v této situaci nevyužívá pro získání konkurenční výhody jako nástroj konkurenci cenou. Důvodem pro toto zaměření příspěvku je obecně rozšířená představa, že diskutované dvě konkurenční výhody jsou mezi uvažované konkurenty rozděleny v zásadě „spravedlivě“ - jedna z nich je přisuzována firmě velké (dominantní, tvůrci ceny), druhá pak firmě malé (firmě z konkurenčního lemu). Příspěvek dokazuje, že podnikatelská realita se od tohoto symetrického vnímání konkurenčních výhod významně liší. Znevýhodněna je firma tvořící konkurenční lem, a to vlivem řízení ceny produkce.
Abstract (in English)
The aim of this paper is (using a mathematical model) to formulate a hypothesis that explains seemingly irrational competitive behavior of dominant firm in an oligopoly situation. The dominant firm in this situation is not used the price competition to gain a competitive advantage. Reason for this focus of paper is a widespread belief that discussed two competitive advantages are among considered competitors divided "fairly" - one of them to a dominant firm, the other to a company from the competitive fringe. The paper proves that the business reality differs significantly from this symmetric perception of the competitive advantage. The firm from competitive fringe is disadvantaged due the price control.
Links
ROZV/24/ESF/2014, interní kód MUName: Stimulace VaV výkonu Ekonomicko-správní fakulty v rámci IRP 2014
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 6/10/2024 19:49