D 2014

Profesní zdatnost učitelek pro spolupráci s rodiči: situace v českých a slovenských mateřských školách

MAJERČÍKOVÁ, Jana and Zora SYSLOVÁ

Basic information

Original name

Profesní zdatnost učitelek pro spolupráci s rodiči: situace v českých a slovenských mateřských školách

Name (in English)

Teacher Self-efficacy for Collaboration with Parents: the situation in the Czech and Slovak Nurseries

Authors

MAJERČÍKOVÁ, Jana (703 Slovakia, guarantor) and Zora SYSLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

První. Brno, Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. p. 124-135, 12 pp. 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00077332

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7370-8

Keywords (in Czech)

Učitel mateřské školy; profesní zdatnost (self-efficacy) učitele; spolupráce s rodiči.

Keywords in English

Pre-school teacher; teacher self-efficacy; cooperation with parents.
Změněno: 13/3/2015 12:49, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Profesní zdatnost (self-efficacy) učitele je jeho přesvědčení o svých schopnostech a potencialitách vykonávat učitelské povolání, tedy i spolupracovat s rodiči. V roce 2014 proběhlo výzkumné šetření, které bylo zaměřené na zjišťování profesní zdatnosti (self-efficacy) spolupracovat s rodiči u učitelek českých mateřských škol. Využit byl při tom slovenský dotazník ZdUR (Majerčíková, Gavora, 2013). Z šetření v České republice a z komparace dat ze Slovenska vyplývá, že učitelky českých i slovenských mateřských škol disponují silným přesvědčením o svých schopnostech pro tuto činnost. Nebyly mezi nimi zaznamenány výraznější rozdíly.

In English

Teacher self-efficacy is his beliefs about their capabilities perform the teaching profession, including work with the parents. In 2014 took place the research, which was aimed at identifying teacher self-efficacy collaborate with parents at Czech nurseries. Use was at the Slovak questionnaire swell (Majerčíková, Gavora, 2013). The survey in the Czech Republic and Slovakia from the comparison of data shows that teachers Czech and Slovak nurseries have strong convictions about their abilities for this activity. Among them were observed significant differences.