Detailed Information on Publication Record
2014
Profesní zdatnost učitelek pro spolupráci s rodiči: situace v českých a slovenských mateřských školách
MAJERČÍKOVÁ, Jana and Zora SYSLOVÁBasic information
Original name
Profesní zdatnost učitelek pro spolupráci s rodiči: situace v českých a slovenských mateřských školách
Name (in English)
Teacher Self-efficacy for Collaboration with Parents: the situation in the Czech and Slovak Nurseries
Authors
MAJERČÍKOVÁ, Jana (703 Slovakia, guarantor) and Zora SYSLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
První. Brno, Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. p. 124-135, 12 pp. 2014
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00077332
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-7370-8
Keywords (in Czech)
Učitel mateřské školy; profesní zdatnost (self-efficacy) učitele; spolupráce s rodiči.
Keywords in English
Pre-school teacher; teacher self-efficacy; cooperation with parents.
Změněno: 13/3/2015 12:49, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Profesní zdatnost (self-efficacy) učitele je jeho přesvědčení o svých schopnostech a potencialitách vykonávat učitelské povolání, tedy i spolupracovat s rodiči. V roce 2014 proběhlo výzkumné šetření, které bylo zaměřené na zjišťování profesní zdatnosti (self-efficacy) spolupracovat s rodiči u učitelek českých mateřských škol. Využit byl při tom slovenský dotazník ZdUR (Majerčíková, Gavora, 2013). Z šetření v České republice a z komparace dat ze Slovenska vyplývá, že učitelky českých i slovenských mateřských škol disponují silným přesvědčením o svých schopnostech pro tuto činnost. Nebyly mezi nimi zaznamenány výraznější rozdíly.
In English
Teacher self-efficacy is his beliefs about their capabilities perform the teaching profession, including work with the parents. In 2014 took place the research, which was aimed at identifying teacher self-efficacy collaborate with parents at Czech nurseries. Use was at the Slovak questionnaire swell (Majerčíková, Gavora, 2013). The survey in the Czech Republic and Slovakia from the comparison of data shows that teachers Czech and Slovak nurseries have strong convictions about their abilities for this activity. Among them were observed significant differences.