ŠIMÁNĚ, Michal. Učitelé menšinových škol pohledem dějin každodennosti (Teachers of Czech Volksschule from the Perspective of the History of Everyday Life). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 19, No 3, p. 89-122. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-3-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učitelé menšinových škol pohledem dějin každodennosti
Name (in English) Teachers of Czech Volksschule from the Perspective of the History of Everyday Life
Authors ŠIMÁNĚ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00077336
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2014-3-6
Keywords in English Czech Volksschule; teacher; the history of everyday life; microhistory
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 22/3/2015 22:16.
Abstract
Autor ve svém příspěvku představuje jeden z dílčích výsledků výzkumu orientovaného na mapování dějin českého obecného menšinového školství v období první Československé republiky. Text představuje nálezy týkající se každodenního života vybraných učitelů menšinových obecných škol s československým vyučovacím jazykem v soudním okresu Ústí nad Labem v období existence první Československé republiky. Autor se zaměřuje na otázky související s příchodem učitelů do jazykově smíšené oblasti severních Čech, otázky týkající se jejich vzdělání a profesní kariéry. Dále na otázky týkající se jejich pracovního času s důrazem na vybrané výzvy, kterým museli čelit v rámci vyučování. V neposlední řadě se text soustředí i na otázku individuální prestiže daných učitelů. Metodologickým východiskem tohoto příspěvku jsou tzv. dějiny každodennosti a koncept mikrohistorie, který se zaměřuje na zkoumání určitého fenoménu v úzce ohraničeném území. Archivní prameny, které autor při svém výzkumu využil, jsou uloženy v Archivu města Ústí nad Labem.
Abstract (in English)
The study scrutinizes a finding from the author's research mapping the history of Czech Volksschule during the First Czechoslovak Republic. The study presents findings on the everyday lives of selected volksschule teachers of the Czech language in the judicial district of Ústí nad Labem during the First Czechoslovak Republic. It examines the arrival of teachers into the northern part of then-Czechoslovakia, which was bilingual at that time. The author further explores the education and careers of those teachers, the time constraints which they faced while teaching, and the individual prestige of selected teachers. The study uses the methodology of the history of everyday life along with the concept of microhistory, which examines a chosen phenomenon in a spatially limited territory. Sources used in this research are found in the Archive of the City of Ústí nad Labem
Links
MUNI/A/0820/2013, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/6/2024 23:42