J 2014

Myths about Gifted Learners from the Perspective of Teachers

PORTEŠOVÁ, Šárka, Marie BUDÍKOVÁ and Dana JUHOVÁ

Basic information

Original name

Myths about Gifted Learners from the Perspective of Teachers

Name in Czech

Mýty o nadaných žácích v pohledu učitelů

Authors

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Marie BUDÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana JUHOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

New Educational Review, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014, 1732-6729

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.149 in 2012

RIV identification code

RIV/00216224:14230/14:00074122

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

nadaní; mýty

Keywords in English

gifted; myths
Změněno: 9/4/2015 10:52, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Abstract

V originále

The aim of the presented paper was to find out whether Czech and Slovak teachers are affected by myths about the gifted. We selected myths concerning the nature of giftedness, its identification, social and emotional characteristics of the gifted, and their education. The myths were examined in regard to determinants regarding educators. Data from 434 teachers (350 women) were collected by a foreign questionnaire. The results showed that these educators tend to hold myths about overachievement of the gifted without special care, simultaneity of gift and creativity, and the correlation of giftedness with social and emotional problems. The group with a higher risk to be susceptible to certain myths are teachers over 40 years, with experience longer than 10 years, teaching in villages and having no contact with giftedness. Thus we recommend focusing especially on further training of these high-risk groups of teachers in order to rebut their misconceptions about the gifted. The research was supported by the research grant of the Grant Agency of the Czech Republic registered under number P407/11/1272.

In Czech

Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký vliv mají mýty českých a slovenských učitelů o nadaných žácích na jejich postoj ke způsobu vzdělávání těchto žáků. Souboru 434 učitelů (366 žen) byly administrovány vybrané položky dotazníku Průzkum postojů a vnímání nadání (Bain, Choate & Bliss, 2006), které mapují nejfrekventovanější mýty týkající se podstaty nadání, sociálních a emocionálních charakteristik nadaných a jejich vzdělávání. Vybrané položky zjišťují i postoj učitelů k různým vzdělávacím modelům, které se při edukaci nadaných nejčastěji uplatňují.

Links

GAP407/11/1272, research and development project
Name: Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti
Investor: Czech Science Foundation, Achievement motivation of intellectually gifted learners with dyslexia – basic determinants and transformations in the period of adolescence and early adulthood