Stát a železnic sňatek z rozumu? Martin Kvizda Masarykova univerzita v Brně Ekonomicko-správní fakulta listopad 2008 řednášky Uvod Vybrané případové studie rozdělené do deseti tématických okruhů {Evropa x Amerika) Závěr Diskuse. 2 l Pár poznámek na úvod Proč se bavit o železnicích? ■ jsou všude kolem nás ■ zaměstnávají tisíce lidí ■ vlastní miliardové majetky stojí nás desítky miliard z veřejných rozpočtů stát je podporuje a plánuje jejich rozvoj ... a víme proč? "... the relation between the State and the national railways is one of the most difficult and important questions of modern politics." W. M. Acworth (1908) The Relation of Railways to the State. The Economic Journal, Vol. 18, N° 72, p. 507) 3 I 19. století: železnice = technologická inovace dopravních služeb vznikla jako konkurenceschopné a konkurující odvětví ■ přitahovala zájem soukromého kapitálu —» zisk přitahovala zájem státu —> zisk, strategie, HP cíle Dnes: ■ železnice = technologický standard ■ v řadě zemí konkurence neschopná ■ nepřitahuje soukromý kapitál —> ztráta přitahuje zájem státu —» krytí ztrát, strategie, HP cíle . 4 Vnímání historického vývoje 1. období - developerské („railmania") —» fungující soukromé podniky 2. období - etatizace —> neefektivní státní podniky 3. období - revitalizace —> návrat k soukromému podnikání => historická iluze Jaká byla (a je) role státu v železniční dopravě? 5 l.Zi ;nice vs. auta -1. dějství • Evropa, 16. stol. —► první železné/dřevěné dráhy: Doprava v soukromých dolech a lomech . Evropa, 18. stol. —► první parní automobily: w^ž^^SEza^^^M 1769 Nicolas Joseph Cugnot (Francie) - tahač těžkých děl, 5 km/h 1801 Richard Trevithick fč/Ä) - doprava osob a nákladů, 15 km/h 1826 Goldsworthy Guerney (UK) - Londýn - Bath, 340 km, 20 km/h 1829 Charles Dance (UK) - londýnské parní omnibusy (28 strojů) 1831 Charles Dance (UK) - linka Cheltenham - Gloucester (3* denně) 1833 Walter Hancock (UK) - „London and Paddington Steam Carriage Company" - pravidelná doprava, silniční vlaky . 6 l • Evropa, 19. stol. —► první parní lokomotivy: 1804 Richard Trevithick (UK) - důlní dráha v Merthyr Tydfíl 1815 George Stephenson (UK) - důlní dráha v Killingwoth („Blucher") 1825 George Stephenson (UK) - veřejnosti přístupná důlní dráha Stockton - Darlington 1835 George Stephenson (UK) - veřejná dráha Liverpool -Manchester („Rocket") • Svět, 18./19. stol. —► silnice nejsou ekonomicky zajímavé: Silnice vlastní stát („císařská s.") a jednotlivá panství („knížecí s."). Vybírá se mýto, které se nevrací do údržby . Právo ztroskotání. Veřejné silnice nezpevněné, nedostatek kapitálu a vůle je opravovat. • Svět, 1820 —► kapitál je investován do železnic: Železnice umožňuje privatizovat výnosy z provozu, je soukromá, kontrolovatelná a řiditelná. Stát není schopen zajistit rozvoj dopravy, přenechává to soukromému kapitálu a ten jako způsob technického provedení volí ekonomicky nej přijatelnější variantu - železnici. 8 l • UK, 19. stol. —► regulace silniční dopravy: 1861 - parlamentní zákon - 8 km/h město, 16 km/h cesta, max. 11 tun 1865 - „Locomotive act" - 3.2 km/h a 6.4 km/h, chodec s praporkem • Rakousko, 1836 —► vizionářská strategie (odloženo o 180 let): K.u.K. Hofkanzlei: „stát převezme železniční síť od soukromých vlastníků do svého vlastnictví a správy v okamžiku, kdy budou moci dopravci volně provozovat služby, jako na silnici." 9 • Rakousko19. stol. —► čtyři změny strategie za 40 let: 1825 - privátní developerské období (koňky, Severní dráha císaře Ferdinanda - KFNB); 1841 - stát na vlastní náklady buduje základní železniční síť (Severní státní dráha - NStB); 1855 - rezignace na budování a provoz železnic a privatizace státních drah (Společnost státní dráhy - StEG); 1869 - subvence, dotace, záruky výnosu, postátňování drah: 1874 -Kuratorní zákon, 1877 - Sekvestrační zákon, 1880 Zákon o poskytování výhod místním drahám. 10 i Výstavba drah v Cechách a na Moravě 900 800 700 600 500 S 400 300 200 100 0 in o m o železniční doprava nemůže přežít v rozsahu a podobě z 19. století. "State ownership and operation of railways on the continent of America is as much the exception as it is the rule in Europe." W. M. Acworth, (1908) The Relation of Railways to the State. The Economic Journal, Vol. 18, N° 72, p. 505 35 I http://www.econ.muni.cz/railway Děkuji za pozornost. 36