Možnosti a limity konkurence - příběh železnic Martin Kvizda Masarykova univerzita v Brně Ekonomicko-správní fakulta duben 2009 Dl reforma Společné dopravní politiky EU v železniční dopravě > cíl: intermodální konkurenceschopnost železnice > nástroj: intramodální konkurence na železnici = unbundling specifika železniční dopravy > utopené náklady > path dependence - železnice táhne svou historii Cíl přednášky: —► jaká je zkušenost s konkurencí na železnici? —► jak může působit efekt path dependence? —► co lze od unbundlingu očekávat? Struktura přednášk Předehra: I. dějství: II. dějství: III. dějství: Finále: optimální intenzita konkurence historické modely konkurence evropská dopravní politika a její aplikace historie konkurence v Česku deus ex machina a hustota dopravy Závěr, diskuse. 3 liberální koncepce - trh řeší všechno intervencionistické koncepce - regulace ve veřejném zájmu Kantzenbachova teorie optimální intenzity soutěže - konkurence má svoji optimální míru, je třeba vytvářet systémy volný trh x dopravní plánování 4 I. dějství - historické modely konkurence 1. Soukromé dráhy - volná konkurence USA - celé 19. stol. > volné železniční podnikání, zahraniční kapitál > pozemky darem (od státu, města) + nízkonákladové stavby malé utopené náklady —► změny tras > tvrdá konkurence, duplikace tras, vzestupy a pády drah ■ Velká Británie - 1801-1923 > railmania - 1846/47 prospekty na 815 nových drah v celkové délce 20 675 mil a v kapitálových výdajích 350 000 000 £ a registrace 1 118 nových železničních společností > tvrdá konkurence, duplikace tras > vysoké utopené náklady —► rigidita tras 5 I ■ Belgie, 19. stol > stavěl a provozoval stát —► politika sjednocení země > radiální síť z Bruselu, jednotný systém, jízdní řád, ceník, atd. > utopené náklady na vrub státu ■ Prusko, 1875 > politické a vojenské zájmy —► optimalizace sítě > znárodnění a státní výstavba drah > utopené náklady na vrub státu 6 l ■ Mexiko, 19. stol. > železnice akciové společnosti s majoritou státu > riziko spojené s utopeným kapitálem nese stát, efektivní hospodaření pod dohledem akcionářů > státem regulovaný rozvoj sítě + účinná konkurence 4. Státní síť - soukromí operátoři Nizozemí, 1900 > stát vlastní veškerou síť > pronájem dvěma operátorům tak, že oba mají garantován přístup na všechny důležité destinace > utopené náklady na vrub státu + velmi účinná konkurence 5. Soukromé dráhy - státní regulace tras ■ Francie, 1842 > stát určoval trasy železnic, plánoval mosty a tunely, vykupoval půdu a zakládal a vlastnil železniční spodek > soukromí operátoři najímali zaměstnance, pokládali a vlastnili železniční svršek a pořizovali, vlastnili a provozovali vozidla > od roku 1859 se soukromí dopravci ze zákona museli zavázat, že budou provozovat i ztrátové trasy > část utopených nákladů na vrub státu, omezená konkurence 8 l ■ Francie, 19. stol. > stát pronajímal tratě různým operátorům tak, aby si nikde nekonkurovali > utopené náklady na vrub státu, malá konkurence ■ Japonsko, 19. stol. > privátní dráhy (okolí Tokia) zakládány rodinnými klany ve spojení s místní byrokracií a mafií > koordinace železničního, realitního a maloobchodního podnikání v okolí tratě a tvorba územního plánu (Seibu) > utopené náklady minimalizovány státem, žádná konkurence 9 l USA, 1896 > prezidentský kandidát za demokraty William Jennings Bryan - návrh znárodnění železnic: hlavní tratě federální vládou, vedlejší jednotlivými státy > "... the result would be to create an organism about as useful for practical purposes as would be a human body in which the spinal cord was severed from the brain." (ACWORTH, W. M. (1908) The Relation of Railways to the State. The Economic Journal, Vol. 18, N° 72, p. 506) ■ Velká Británie 1923 > zákonem sloučeno cca 120 drah do čtyř velkých: Southern Railway (SR), Great Western Railway (GWR), London & North Eastern Railway (LNER) a London, Midland & Scottish Railway (LMSR) > vysoké utopené náklady, velmi omezená konkurence 10 ■ Kanada, 1872 > založena státní Inter-Colonial Railway - důvod: politické, sociální a hospodářské sjednocení východních provincií > nízké tarify, nákladné stavby, předimenzované služby > utopené náklady přebírá stát a přímo konkuruje některým soukromým drahám ■ Rakousko, 19. stol. n II. dějství - evropská dopravní politika Současný stav konkurence na železnicích ve světě: „americký model" —► konkurence vertikálně integrovaných dopravců > ex post konkurence na trhu > primárně intermodální konkurence „evropský model" —► snaha o intramodální konkurenci vertikálně separovaných dopravců > ex ante konkurence o trh > primárně intramodální konkurence 12 l Cíl reformy železniční dopravy podle CTP EU: > rozbití národních železničních monopolů > otevřená intramodální i intermodální konkurence základní nástroj CTP —► vertikální separace (unbundling) Zpráva Evropské komise (červen 2008) - 24 z 27 zemí EU: > nedostatečná nezávislost provozovatele infrastruktury > nedostatečný tlak na jeho efektivitu > neexistence nezávislého regulátora 13 l 1. Britský model ■ vertikální separace ■ privatizace infrastruktury (Railtrack) ■ konkurence o trh osobní dopravy ■ konkurence na trhu nákladní dopravy (open access) > selhání koordinace investic do infrastruktury > bankrot Railtracku 14 l 2. Švédský model ■ vertikální separace ■ státní vlastnictví infrastruktury (Banverket) ■ státní dopravce osobní a zvlášť nákladní dopravy ■ konkurence o trh osobní dopravy - dotace ■ konkurence na trhu nákladní dopravy (open access) > nekalá soutěž o dotace > chybné podnikatelské záměry > nízké poplatky - ztráta odvětví - daňová zátěž 15 3. Německý model ■ vertikální integrace ■ státní holding DB: □ vlastnictví a správa infrastruktury □ dopravci meziměstské, regionální a nákladní dopravy ■ konkurence o trh regionální osobní dopravy - dotace ■ konkurence na trhu nákladní dopravy (open access) > dominance DB > netransparentní kalkulace poplatků > růst nákladů odvětví 16 ■ náklady utopené v infrastruktuře je těžké pokrýt konkurence o trh = soutěž o dotace —► je netransparentní a nekalá institucionální oddělení infrastruktury od provozu komplikuje strategické plánování na obou stranách > „Vertikální separace dává dobré výsledky v určitých odvětvích, v určitých zemích a v určité době, zatímco jinde a jindy nikoli." (např. Vickers 1995, Newbery 1999, Hirschhausen 2002, World Bank 2002, Pittman 2003, Pittman 2005, Ehrmann 2003). 17 III. dějství - historie konkurence v Česku 1825 - 1840: období prvních soukromých drah > omezení konkurence „privilegii" > vysoké utopené náklady 1841 - 1854: budování státní dráhy, zastavení soukromých staveb > „francouzský model" pronájmu tratě soukromým dopravcům > utopené náklady nese stát 1855 - 1873: rezignace na státní dráhy, privatizace, „railmania" 70. let > tvrdá konkurence > vysoké utopené náklady 1874 - 2004: postátňování drah, subvence, dotace, záruky výnosu > omezování konkurence > krytí utopených nákladů 20 I Osamělá nádraží v Praze: railmania v ulicích Brněnský gordický uzel ■ EU: Bílá kniha (1996) + „železniční balíčky" (1998, 2002, 2004) rozdělení ČD / SŽDC / Cargo ■ vstup zahraničních i českých soukromých dopravců ■ aplikace „švédského modelu" ■ konkurence o trh: —► ale jaký je to trh? —► kdo a jak „trh" vytváří? 23 l 24 Hustota nákladní dopravy v Česku 25 Česká železniční síť neodpovídá poptávce po přepravních směrech nedostatečná / předimenzovaná kapacita ■ iracionální dopravní plánování Vyřeší to intramodální konkurence o trh? 26 l Závěr utopené náklady - path dependence - selhávání konkurence vertikální separace neumožňuje efektivně překonávat deformace sítě konkurence o trh neřeší intermodální konkurenci http://www.econ.muni.cz/railway Děkuji za pozornost. 27 l