Detailed Information on Publication Record
2014
Case management: aktivní zapojení klienta i pracovníka do spolupráce
SZOTÁKOVÁ, MarkétaBasic information
Original name
Case management: aktivní zapojení klienta i pracovníka do spolupráce
Name in Czech
Case management: aktivní zapojení klienta i pracovníka do spolupráce
Name (in English)
Case management: Client`s and Social Worker`s Active Participation for Cooperation
Authors
SZOTÁKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Časopis Sociální práce|Sociálna práca, Brno, ASVSP, 2014, 1213-6204
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50600 5.6 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/14:00077440
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
koordinované vedení případu case management sítě služeb vztah aktivní zapojení participace spolupráce důvěra klient s mnohočetnými problémy pomáhající pracovník case manager
Keywords in English
coordinated casework case management network of services relationship active involvement participation cooperation trust multiple-needs clients helping professionals case manager
Tags
Reviewed
Změněno: 12/3/2015 09:39, Mgr. Markéta Geregová, Ph.D.
V originále
Tato stať popisuje oboustranné aktivní zapojení pomáhajících pracovníků a jejich klientů do spolupráce v rámci case managementu jako metodě sociální práce. Snaží se objasnit, co aktivní zapojení znamená a jaké benefity či obtíže přináší ve spolupráci. Hledá také odpověď na to, jak aktivní zapojení ovlivňuje dosahování žádoucí změny, o kterou klient usiluje. V první části jsou definovány klíčové pojmy: case management, jeho vývoj v zahraničí a jeho podoba v České republice, aktivní zapojení, klient s mnohočetnými problémy, pracovník v roli case managera a zapojení dalších subjektů do spolupráce. Druhá část stati tyto pojmy sleduje ve výpovědích sedmi pracovníků a sedmi klientů, kteří hodnotili spolupráci v case managementu jako koordinované komplexní metodě, ve výzkumu realizovaném v roce 2012.
In English
This article describes two-way active involvement of helping professionals and their clients into cooperation in case management as a method of social work. It tries to answer what active participation means and what benefits and difficulties brought into cooperation. The article also looks for answers: how active involvement affects the achievement of desired changes which clients seek. In the first part defines key concepts: case management, its development, models in foreign countries and its form in the Czech Republic, active participation, client with multiple needs, professional role of case manager and participation of other actors in the cooperation. The second part of the article follows these concepts in the testimonies of seven helping professionals and seven clients who evaluated the cooperation in case management as a coordinated complex method, in research 2012.