J 2014

Case management: aktivní zapojení klienta i pracovníka do spolupráce

SZOTÁKOVÁ, Markéta

Basic information

Original name

Case management: aktivní zapojení klienta i pracovníka do spolupráce

Name in Czech

Case management: aktivní zapojení klienta i pracovníka do spolupráce

Name (in English)

Case management: Client`s and Social Worker`s Active Participation for Cooperation

Authors

SZOTÁKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Časopis Sociální práce|Sociálna práca, Brno, ASVSP, 2014, 1213-6204

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/14:00077440

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

koordinované vedení případu case management sítě služeb vztah aktivní zapojení participace spolupráce důvěra klient s mnohočetnými problémy pomáhající pracovník case manager

Keywords in English

coordinated casework case management network of services relationship active involvement participation cooperation trust multiple-needs clients helping professionals case manager

Tags

Reviewed
Změněno: 12/3/2015 09:39, Mgr. Markéta Geregová, Ph.D.

Abstract

V originále

Tato stať popisuje oboustranné aktivní zapojení pomáhajících pracovníků a jejich klientů do spolupráce v rámci case managementu jako metodě sociální práce. Snaží se objasnit, co aktivní zapojení znamená a jaké benefity či obtíže přináší ve spolupráci. Hledá také odpověď na to, jak aktivní zapojení ovlivňuje dosahování žádoucí změny, o kterou klient usiluje. V první části jsou definovány klíčové pojmy: case management, jeho vývoj v zahraničí a jeho podoba v České republice, aktivní zapojení, klient s mnohočetnými problémy, pracovník v roli case managera a zapojení dalších subjektů do spolupráce. Druhá část stati tyto pojmy sleduje ve výpovědích sedmi pracovníků a sedmi klientů, kteří hodnotili spolupráci v case managementu jako koordinované komplexní metodě, ve výzkumu realizovaném v roce 2012.

In English

This article describes two-way active involvement of helping professionals and their clients into cooperation in case management as a method of social work. It tries to answer what active participation means and what benefits and difficulties brought into cooperation. The article also looks for answers: how active involvement affects the achievement of desired changes which clients seek. In the first part defines key concepts: case management, its development, models in foreign countries and its form in the Czech Republic, active participation, client with multiple needs, professional role of case manager and participation of other actors in the cooperation. The second part of the article follows these concepts in the testimonies of seven helping professionals and seven clients who evaluated the cooperation in case management as a coordinated complex method, in research 2012.