SZOTÁKOVÁ, Markéta. Case management: aktivní zapojení klienta i pracovníka do spolupráce (Case management: Client`s and Social Worker`s Active Participation for Cooperation). Časopis Sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2014, vol. 2014, No 3, p. 61-80. ISSN 1213-6204.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Case management: aktivní zapojení klienta i pracovníka do spolupráce
Name in Czech Case management: aktivní zapojení klienta i pracovníka do spolupráce
Name (in English) Case management: Client`s and Social Worker`s Active Participation for Cooperation
Authors SZOTÁKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Časopis Sociální práce|Sociálna práca, Brno, ASVSP, 2014, 1213-6204.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00077440
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) koordinované vedení případu case management sítě služeb vztah aktivní zapojení participace spolupráce důvěra klient s mnohočetnými problémy pomáhající pracovník case manager
Keywords in English coordinated casework case management network of services relationship active involvement participation cooperation trust multiple-needs clients helping professionals case manager
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Markéta Geregová, Ph.D., učo 252129. Changed: 12/3/2015 09:39.
Abstract
Tato stať popisuje oboustranné aktivní zapojení pomáhajících pracovníků a jejich klientů do spolupráce v rámci case managementu jako metodě sociální práce. Snaží se objasnit, co aktivní zapojení znamená a jaké benefity či obtíže přináší ve spolupráci. Hledá také odpověď na to, jak aktivní zapojení ovlivňuje dosahování žádoucí změny, o kterou klient usiluje. V první části jsou definovány klíčové pojmy: case management, jeho vývoj v zahraničí a jeho podoba v České republice, aktivní zapojení, klient s mnohočetnými problémy, pracovník v roli case managera a zapojení dalších subjektů do spolupráce. Druhá část stati tyto pojmy sleduje ve výpovědích sedmi pracovníků a sedmi klientů, kteří hodnotili spolupráci v case managementu jako koordinované komplexní metodě, ve výzkumu realizovaném v roce 2012.
Abstract (in English)
This article describes two-way active involvement of helping professionals and their clients into cooperation in case management as a method of social work. It tries to answer what active participation means and what benefits and difficulties brought into cooperation. The article also looks for answers: how active involvement affects the achievement of desired changes which clients seek. In the first part defines key concepts: case management, its development, models in foreign countries and its form in the Czech Republic, active participation, client with multiple needs, professional role of case manager and participation of other actors in the cooperation. The second part of the article follows these concepts in the testimonies of seven helping professionals and seven clients who evaluated the cooperation in case management as a coordinated complex method, in research 2012.
PrintDisplayed: 20/7/2024 06:19