RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a mapování výzkumného terénu (Intergenerational learning in the community: concept and research terrain mapping). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 19, No 1, p. 103-124. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-1-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a mapování výzkumného terénu
Name (in English) Intergenerational learning in the community: concept and research terrain mapping
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00074144
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2014-1-6
Keywords (in Czech) mezigenerační učení; mezigenerační programy; komunita; komunitní vzdělávání; dobrovolnictví; hodnocení a výzkumy mezigeneračních programů
Keywords in English intergenerational learning; intergenerational programs; community; community education; volunteering; evaluation and research of intergenerational programs
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 29/4/2015 00:10.
Abstract
Článek je věnován tématu mezigeneračního učení v prostředí komunity. Nejprve se v něm pojednává o souvislostech komunity a mezigeneračního učení a o mezigeneračních programech, které jsou hlavním prostředkem učení v komunitě. Na základě internetově vyhledaných mezigeneračních programů v českém prostředí a v zahraničí je provedena jejich kategorizace z hlediska obsahového zaměření a z hlediska generačního zacílení. Jednotlivé typy mezigeneračních programů jsou ilustrovány konkrétními příklady dokumentujícími českou situaci. Jako důležitý aspekt se ukázalo dobrovolnictví, jemuž je v textu také věnována pozornost. Poslední část článku tvoří přehled o evaluaci a výzkumech zahraničních mezigeneračních programů, jenž je chápán jako východisko pro zpřesňování připravovaného výzkumu mezigeneračních programů u nás.
Abstract (in English)
The article deals with the topic of intergenerational learning in community settings. First, it covers the context of the community and intergenerational learning, as well as intergenerational programmes, which are the main means of community learning. On the grounds of an Internet-based search results of Czech and international intergenerational programmes, it categorizes these programmes from the perspective of their content focus and generational targeting. It presents concrete examples documenting the situation in the Czech Republic to illustrate individual types of intergenerational programmes. The text identifies volunteering as an important aspect and it studies it in detail. The final part of the article consists of an overview of evaluation and research of international intergenerational programmes, which is seen as a starting point for a more precise research of intergenerational programmes in the Czech Republic, which is currently in preparation.
Links
GA13-07234S, research and development projectName: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning in Various Social Environments
PrintDisplayed: 8/6/2024 10:56