Detailed Information on Publication Record
2014
Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a mapování výzkumného terénu
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁBasic information
Original name
Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a mapování výzkumného terénu
Name (in English)
Intergenerational learning in the community: concept and research terrain mapping
Authors
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/14:00074144
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
mezigenerační učení; mezigenerační programy; komunita; komunitní vzdělávání; dobrovolnictví; hodnocení a výzkumy mezigeneračních programů
Keywords in English
intergenerational learning; intergenerational programs; community; community education; volunteering; evaluation and research of intergenerational programs
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 29/4/2015 00:10, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Článek je věnován tématu mezigeneračního učení v prostředí komunity. Nejprve se v něm pojednává o souvislostech komunity a mezigeneračního učení a o mezigeneračních programech, které jsou hlavním prostředkem učení v komunitě. Na základě internetově vyhledaných mezigeneračních programů v českém prostředí a v zahraničí je provedena jejich kategorizace z hlediska obsahového zaměření a z hlediska generačního zacílení. Jednotlivé typy mezigeneračních programů jsou ilustrovány konkrétními příklady dokumentujícími českou situaci. Jako důležitý aspekt se ukázalo dobrovolnictví, jemuž je v textu také věnována pozornost. Poslední část článku tvoří přehled o evaluaci a výzkumech zahraničních mezigeneračních programů, jenž je chápán jako východisko pro zpřesňování připravovaného výzkumu mezigeneračních programů u nás.
In English
The article deals with the topic of intergenerational learning in community settings. First, it covers the context of the community and intergenerational learning, as well as intergenerational programmes, which are the main means of community learning. On the grounds of an Internet-based search results of Czech and international intergenerational programmes, it categorizes these programmes from the perspective of their content focus and generational targeting. It presents concrete examples documenting the situation in the Czech Republic to illustrate individual types of intergenerational programmes. The text identifies volunteering as an important aspect and it studies it in detail. The final part of the article consists of an overview of evaluation and research of international intergenerational programmes, which is seen as a starting point for a more precise research of intergenerational programmes in the Czech Republic, which is currently in preparation.
Links
GA13-07234S, research and development project |
|