SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Jitka JARNÍKOVÁ and Jan TUPÝ. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí (Analysing and improving instructional quality in subject matter didactics: 3A model between theory and practice). Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost o.s., 2014, vol. 24, No 5, p. 721-752. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí
Name in Czech Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí
Name (in English) Analysing and improving instructional quality in subject matter didactics: 3A model between theory and practice
Authors SLAVÍK, Jan (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jitka JARNÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Jan TUPÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Česká pedagogická společnost o.s. 2014, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00074165
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) výuka; kvalita výuky; oborové didaktiky; sdílení znalostí; kazuistiky
Keywords in English instruction; instructional quality; subject matter didactics; sharing knowledge; case studies
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Changed: 19/3/2015 15:27.
Abstract
Tato teoreticko-metodologická studie představuje specifický přístup k výzkumu kvality výuky v oborových didaktikách, jenž je založen na anotování–analyzování–alterování výukových situací (metodika 3A). Koncepce metodiky vychází z praktického obratu v sociohumanitních vědách, který je reprezentován dvěma tezemi: (1) Praxe je východiskem teorie. (2) Teorie má být prakticky založená a orientovaná. Text seznamuje s ideovým kontextem, hlavními myšlenkami a koncepčními zdroji metodiky 3A a vysvětluje pojetí výzkumu založeného na Peschlově cyklu sdílení znalostí. Je objasněna souvislost metodiky 3A s koncepcí reflektivní praxe v přípravě učitelů a je vysvětlen teoretický model pro posuzování kvality výuky prostřednictvím metodiky 3A. Tento model, nazvaný Model hloubkové struktury výuky, umožňuje vyhodnocovat integritu mezi obsahem výuky, jejími cíli a konkrétními činnostmi žáků při řešení učebních úloh. Na uvedeném teoretickém základě jsou představeny hlavní kategorie a postupy metodiky 3A a jsou diskutovány některé širší souvislosti jejího uplatnění při profesním rozvoji učitelů (a profesionalizací učitelství).
Abstract (in English)
The theoretical-methodological study introduces a specific approach to research on the quality of instruction in the field of subject matter didactics, which is based on annotating – analysing – suggesting alternatives (3A model). The model follows from a practical turn in social sciences and humanities, which is represented by two theories: (1) Practice forms the basis for theory. (2) Theory should be practice-based and oriented. The paper introduces the philosophical background, main ideas and conceptual sources of the 3A model. It also explains a research approach based on Peschl’s knowledge sharing cycle. The link between 3A model and reflective practice in teacher education is clarified and the theoretical model for evaluating the quality of instruction through 3A (Deep structure of instruction model) is explained. This model allows us to assess the integration of the content of instruction, its aims and concrete pupils‘ activities when completing tasks. Based on this theoretical background, main categories and procedures of the 3A model are introduced and the broader context of its application in teachers‘ professional development (and the professionalization of teaching).
Links
GA14-06480S, research and development projectName: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Czech Science Foundation, Producing pedagogical knowledge for improvement: altering teaching situations for the better
PrintDisplayed: 31/7/2024 08:18