Detailed Information on Publication Record
2014
Mezinárodní srovnávací výzkumy školního vzdělávání v České republice: zjištění a výzvy
POTUŽNÍKOVÁ, Eva, Veronika LOKAJÍČKOVÁ and Tomáš JANÍKBasic information
Original name
Mezinárodní srovnávací výzkumy školního vzdělávání v České republice: zjištění a výzvy
Name in Czech
Mezinárodní srovnávací výzkumy školního vzdělávání v České republice: zjištění a výzvy
Name (in English)
International comparative studies on school education in the Czech Republic: Findings and challenges
Authors
POTUŽNÍKOVÁ, Eva (203 Czech Republic), Veronika LOKAJÍČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Pedagogická orientace, Česká pedagogická společnost o.s. 2014, 1211-4669
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00077657
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
mezinárodně srovnávací studie; školní vzdělávání; TIMSS; PISA; PIRLS
Keywords in English
international comparative studies; school education; TIMSS; PISA; PIRLS
Tags
Reviewed
Změněno: 19/3/2015 15:24, Mgr. Veronika Lokajíčková, Ph.D.
V originále
Přehledová studie pojednává o mezinárodních srovnávacích výzkumech v oblasti vzdělávání realizovaných v České republice v posledních dvaceti letech. Jejím cílem je informovat o tom, jak jsou výsledky mezinárodních výzkumů zpracovávány v domácí odborné literatuře a k jakým závěrům vedou. V první části studie stručně popisujeme, jakých mezinárodních výzkumů se Česká republika účastnila. V druhé části se zaměřujeme na témata, která byla v návaznosti na výsledky českých žáků zpracována ve vybraných domácích odborných časopisech a monografických pracích. Je možné konstatovat, že výsledky českých žáků v mezinárodních výzkumech lze považovat za poměrně konzistentní, i když v průběhu času dochází k určitým výkyvům. Závěrečná část přehledové studie naznačuje několik cest, jak by bylo možné s daty a výsledky mezinárodních výzkumů dále pracovat. Mezinárodní srovnávací výzkumy představují pro Českou republiku bohatý rezervoár dat, jehož potenciál by mohl být více využíván pro didaktiku v zájmu rozvíjení produktivní kultury vyučování a učení.
In English
This paper reviews international comparative research studies on education that have been carried out in the Czech Republic during the last twenty years. It aims to summarize how the findings from international studies are elaborated on in Czech academic literature and what conclusions can be drawn from them. In the first part we provide an overview of the research studies that the Czech Republic participated in. The second part focuses on the issues concerning Czech pupils‘ results that were discussed in Czech reviewed papers and monographs. The final part of the paper points towards some ways of using the data and findings from international research further. It can be concluded that the results of Czech pupils in international comparative studies are relatively consistent, although there are certain fluctuations over time. International comparative studies represent a rich reservoir of data for the Czech Republic, whose potential could be used more intensively in the field of didactics in order to develop productive culture of teaching and learning.