POTUŽNÍKOVÁ, Eva, Veronika LOKAJÍČKOVÁ and Tomáš JANÍK. Mezinárodní srovnávací výzkumy školního vzdělávání v České republice: zjištění a výzvy (International comparative studies on school education in the Czech Republic: Findings and challenges). Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost o.s., 2014, vol. 24, No 2, p. 185-221. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mezinárodní srovnávací výzkumy školního vzdělávání v České republice: zjištění a výzvy
Name in Czech Mezinárodní srovnávací výzkumy školního vzdělávání v České republice: zjištění a výzvy
Name (in English) International comparative studies on school education in the Czech Republic: Findings and challenges
Authors POTUŽNÍKOVÁ, Eva (203 Czech Republic), Veronika LOKAJÍČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Česká pedagogická společnost o.s. 2014, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00077657
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) mezinárodně srovnávací studie; školní vzdělávání; TIMSS; PISA; PIRLS
Keywords in English international comparative studies; school education; TIMSS; PISA; PIRLS
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Lokajíčková, Ph.D., učo 237142. Changed: 19/3/2015 15:24.
Abstract
Přehledová studie pojednává o mezinárodních srovnávacích výzkumech v oblasti vzdělávání realizovaných v České republice v posledních dvaceti letech. Jejím cílem je informovat o tom, jak jsou výsledky mezinárodních výzkumů zpracovávány v domácí odborné literatuře a k jakým závěrům vedou. V první části studie stručně popisujeme, jakých mezinárodních výzkumů se Česká republika účastnila. V druhé části se zaměřujeme na témata, která byla v návaznosti na výsledky českých žáků zpracována ve vybraných domácích odborných časopisech a monografických pracích. Je možné konstatovat, že výsledky českých žáků v mezinárodních výzkumech lze považovat za poměrně konzistentní, i když v průběhu času dochází k určitým výkyvům. Závěrečná část přehledové studie naznačuje několik cest, jak by bylo možné s daty a výsledky mezinárodních výzkumů dále pracovat. Mezinárodní srovnávací výzkumy představují pro Českou republiku bohatý rezervoár dat, jehož potenciál by mohl být více využíván pro didaktiku v zájmu rozvíjení produktivní kultury vyučování a učení.
Abstract (in English)
This paper reviews international comparative research studies on education that have been carried out in the Czech Republic during the last twenty years. It aims to summarize how the findings from international studies are elaborated on in Czech academic literature and what conclusions can be drawn from them. In the first part we provide an overview of the research studies that the Czech Republic participated in. The second part focuses on the issues concerning Czech pupils‘ results that were discussed in Czech reviewed papers and monographs. The final part of the paper points towards some ways of using the data and findings from international research further. It can be concluded that the results of Czech pupils in international comparative studies are relatively consistent, although there are certain fluctuations over time. International comparative studies represent a rich reservoir of data for the Czech Republic, whose potential could be used more intensively in the field of didactics in order to develop productive culture of teaching and learning.
PrintDisplayed: 12/7/2024 15:43