B 2014

Vysokoškolský učitel - pozicia medzi vyučováním a výskumom

SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ, Hana HORKÁ, Petra KOVALOVÁ, Lucie GRŮZOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Vysokoškolský učitel - pozicia medzi vyučováním a výskumom

Name in Czech

Vysokoškolský učitel - pozice mezi výukou a výzkumem

Name (in English)

University professor - possition betwen teaching and research

Authors

SZIMETHOVÁ, Monika (703 Slovakia, guarantor), Adriana WIEGEROVÁ (703 Slovakia), Hana HORKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petra KOVALOVÁ (203 Czech Republic), Lucie GRŮZOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jana KRATOCHVÍLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Zlín, 70 pp. Pedagogika, svazek 1, 2014

Publisher

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Other information

Language

Slovak

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00077714

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7454-408-8

Keywords (in Czech)

začínající učitel;vysokoškolský učitel

Keywords in English

teacher begginner; university professor

Tags

Reviewed
Změněno: 12/3/2015 12:37, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Začínajúci výskumníci a vysokoškolskí učitelia majú svoje vyhradené miesto na univerzitnej pôde. Jedným zo spájacích uzlov je práve vedecko - výskumná činnosť, ktorú vykonávajú obe skupiny ľudí. Výskumy realizované na univerzitách spravidla uskutočňujú ľudia, presnejšie tím ľudí, ktorí spoločne vedú odborné diskurzy. Tým sa odborne posúvajú a rastú, získavajú nové poznatky. Či už považujeme za začínajúceho výskumníka študenta magisterského štúdia alebo naň nazeráme cez doktoranda, je zrejmé, že jednou z ich prvých úloh, ktoré realizujú na univerzite ako vedecko – výskumnú, je ich systematickosť pri koncipovaní kvalifikačnej práce. Považujeme ju za jednu z podmienok vedúcu k úspešnému ukončeniu štúdia. Vysokoškolský učiteľ aj magister či doktorand v pozícií začínajúceho výskumníka sa počas svojho pôsobenia na univerzite stretávajú s výskumnou činnosťou (koncipovanie záverečnej práce, zapájanie sa do projektov na úrovni školskej, národnej i medzinárodnej a pod.). Okrem tejto činnosti dominantne tu vstupuje aj proces vzdelávania. Pedagogická činnosť vysokoškolských učiteľov nepochybne patrí k ich roli. Je potrebné si uvedomiť, že nemá byť iba jedinou aktivitou, ktorú pedagóg na univerzite vykonáva. Univerzita je inštitúcia podporujúca a rozvíjajúca modernú vedu a prinášajúca množstvo nových i staronových poznatkov pre všetkých jej členov (študentov i akademických pracovníkov). Nemôžeme zabúdať ani na kvalitnú prípravu študentov v oblasti ich odborného profilovania. Je potrebné uvažovať a uvedomovať si, že nemajú všetci rovnako vydláždený chodník ani v oblasti metodologickej prípravy. Keďže si univerzity vytvárajú vlastné akreditačné spisy obsahujúce jedinečne naskladané know how v podobe štruktúry, rozsahu i obsahu kurzov i v oblasti metodologickej prípravy svojich študentov, nie je možné, že všetci sa stanú kandidátmi na pozíciu výskumníka či akademického pracovníka v pravom slova zmysle.

In Czech

Začínající výzkumníci a vysokoškolští učitelé mají svoje vyhrazené místo na univerzitní půdě. Jedním ze spojovacích uzlů je právě vědeckovýzkumná činnost, kterou vykonávají obě skupiny lidí. Výzkumy realizované na univerzitách zpravidla uskutečňují lidé, přesněji tým lidí, kteří společně vedou odborné diskuze. tím se odborně posouvají a rostou, získávají nové poznatky. Ať už považujeme za začínajícího výzkumníka studenta magisterského studia, nebo na něj nahlížíme přes doktoranda, je zřejmé, že jednou z jejich prvních úloh, které realizují na univerzitě jako vědeckovýzkumné, je jejich systematičnost při koncipování kvalifikační práce. Považujeme ji za jednu z podmínek vedoucích k úspěšnému ukončení studia.