ČEŠKOVÁ, Tereza. Analýza výukových situací rozvíjejících kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy na 1. stupni ZŠ (Analysis of Learning Situations Developing the Problem-solving Competence in Primary Science Instruction). In XXII. konference ČAPV: Pedagogický výzkum: spojnice mezi teorií a praxí. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analýza výukových situací rozvíjejících kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy na 1. stupni ZŠ
Name in Czech Analýza výukových situací rozvíjejících kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy na 1. stupni ZŠ
Name (in English) Analysis of Learning Situations Developing the Problem-solving Competence in Primary Science Instruction
Authors ČEŠKOVÁ, Tereza.
Edition XXII. konference ČAPV: Pedagogický výzkum: spojnice mezi teorií a praxí, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) výukové situace, kompetence k řešení problémů, přírodověda
Keywords in English Learning Situations, Problem-solving Competence
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Češková, Ph.D., učo 209756. Changed: 6/3/2015 13:59.
Abstract
Cílem příspěvku prezentujícího kvantitativní část předvýzkumu zaměřeného na analýzu výukových situací rozvíjejících kompetenci k řešení problémů byla identifikace jednotlivých výukových situací v hodinách přírodovědy na 1. stupni ZŠ a jejich následná deskripce se zaměřením na rozvíjení kompetence k řešení problémů. Výzkumný vzorek tvořil 1 videozáznam IVŠV Videostudie 1. stupně, pořízených ve školním roce 2010/2011. Záznam byl analyzován na základě nezúčastněného strukturovaného pozorování. Sledovány byly zejména charakteristiky, jež jsou pro rozvíjení kompetence k řešení problémů klíčové.
Abstract (in English)
The aim of the paper was to present a quantitative part of the pilot study. It was aimed at the analysis of the learning situations that develop a problem-solving competence in the primary Science instruction - their identification and description. The research sample consists of a videorecording (a part of the IRSE Videostudy) made in the school year 2010/2011. The videorecording was analysed on the basis of indirect structured observation. Mainly key characteristics for problem-solving competence were observed.
Links
MUNI/A/0813/2013, interní kód MUName: Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění (Acronym: KUME 2014)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 26/4/2024 22:11