JANÍK, Miroslav, Karolína PEŠKOVÁ and Tomáš JANÍK. Standardy pro učitelské vzdělávání jako cesta ke kvalitě: reflexe vývoje ve Spolkové republice Německo (Standards for Teacher Education as a Road towards Quality: Reflections on Development in Germany). Orbis Scholae. Praha: Karolinum, vol. 8, No 3, p. 47-70. ISSN 1802-4637. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Standardy pro učitelské vzdělávání jako cesta ke kvalitě: reflexe vývoje ve Spolkové republice Německo
Name in Czech Standardy pro učitelské vzdělávání jako cesta ke kvalitě: reflexe vývoje ve Spolkové republice Německo
Name (in English) Standards for Teacher Education as a Road towards Quality: Reflections on Development in Germany
Authors JANÍK, Miroslav (203 Czech Republic, belonging to the institution), Karolína PEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2014, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00077745
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) standardy;učitelské vzdělávání;kvalita vzdělávání;evaluace
Keywords in English standards;teacher education;quality of education;evaluation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 8/1/2019 09:42.
Abstract
Studie je analýzou koncepce a vývoje Standardů pro učitelské vzdělávání, které jsou ve Spolkové republice Německo vytvářeny na objednávku Konference ministrů kultury (KMK). Jejich deklarovaným cílem je zvýšit kvalitu ve vzdělávání prostřednictvím vymezení a ověřování kompetencí absolventů učitelství a souvisejících evaluací učitelského vzdělávání. V tomto textu je analyzován vývoj problematiky z pohledu badatelů stojících vně daný systém a v závěru je vztahován k situaci v České republice. V úvodu jsou předloženy základní informace o kontextu problematiky, tj. o učitelském vzdělávání v Německu. Následně jsou popsána teoretická východiska KMK standardů a rozebrána na pozadí přístupu tzv. nového řízení. Poté jsou standardy na konkrétních příkladech představeny. V závěrečné části je uvedeno, jak se situace kolem standardizace učitelského vzdělávání dále vyvíjela, co bylo přijímáno pozitivně a co se stalo předmětem kritiky.
Abstract (in English)
The study analyses the concept and development of Standards for teacher education in Germany which were developed on request of The Conference of German Education Ministers (KMK). Their declared aim is to enhance the quality of education by means of defining and checking competencies of graduates of teacher education programmes and related evaluations of teacher education. In this context, we analyse the development of this issue from the point of view of researchers who stand outside the system and conclude by comparing the situation with the Czech Republic. In the introductory part, we present basic information about the context of the topic, i.e. about the teacher education in Germany. Then we describe theoretical background of the KMK standards and analyse them in the context of the new public management. Next we introduce the standards by presenting concrete examples. In the concluding part, we mention how the situation of standardisation of teacher education has developed, what has been positively accepted and what has been criticized.
PrintDisplayed: 16/4/2024 21:45