JANÍKOVÁ, Věra. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků (Multilingualism and Foreign Language Didactics). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, Muni Press, 2013, 127 pp. neurčeno. ISBN 978-80-210-6683-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků
Name in Czech Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků
Name (in English) Multilingualism and Foreign Language Didactics
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 127 pp. neurčeno, 2013.
Publisher Masarykova univerzita, Muni Press
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00074187
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6683-0
Keywords (in Czech) mnohojazyčnost; didaktika dalšího cizího jazyka; interkomprehense; transfer; výzkum
Keywords in English multilingualism; didactis of third foreign language; intercomprehension; transfer; research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 31/3/2015 14:41.
Abstract
Cílem této knihy bylo představit aktuální trendy didaktiky cizích jazyků, které jsou manifestovány zejména v konceptu didaktiky mnohojazyčnosti reagujícím na nové požadavky kladené na jazykové vzdělávání. Ve dvou na sebe navazujících částech byly uchopeny terminologické otázky fenoménu mnohojazyčnost, provázanost didaktiky mnohojazyčnosti s jazykovou politikou a s dosavadním stavem poznání v oblasti teorií osvojování cizích jazyků. Tento oborově didaktický přístup byl v následující části podrobně charakterizován a ukotven v kontextu didaktiky cizích jazyků a poté byly představeny dva jeho koncepty, kterými je didaktika meziporozumění a didaktika dalšího cizího jazyka. Posledně jmenovaný koncept byl podrobněji osvětlen na příkladu učení se němčině jako dalšího cizího jazyka po angličtině u žáka s češtinou jako mateřským jazykem. Hlavní pozornost byla věnována lingvistickým východiskům, tzv. deklarativní bázi mezijazykového transferu tím, že zde byla stručně podána srovnávací analýza jazykového systému češtiny, němčiny a angličtiny pojatá ve smyslu jejího využití v jazykové výuce. Tato analýza byla doplněna několika exemplárními výukovými aktivitami podporujícími rozvoj jazykového povědomí. V závěru byla pozornost věnována krátkému exkurzu do výzkumu mnohojazyčnosti, jehož výsledky přinášejí nové, empiricky ověřené poznatky pro další rozvoj a upřesňování konceptu didaktiky mnohojazyčnosti.
Abstract (in English)
The aim of this book is to introduce current trends in the didactics of foreign languages, represented mainly by the concept of the didactics of multilingualism which is responding to new demands on foreign language learning. In the two opening sections, issues of terminology on the phenomenon of multilingualism as well as the consistency of the didactics of multilingualism with European language policies and with the current state of knowledge in the theory of language acquisition were grasped. In the following section, the approach to learning of foreign lanuguages was described in more detail and anchored within the area of language didactics. Then, two of its concepts were introduced, being the didactics of intercomprehension and the didactics of second foreign language. The latter concept was further exemplifi ed using German as another foreign language after English, as acquired by learners with Czech as their mother tongue. Special attention was paid to the linguistic background of the phenomenon at hand, i.e. the declarative basis of interlanguage transfer, by means of a brief comparative analysis of the language systems of Czech, German and English, with regard to using them in language teaching. This analysis was complemented by several examples of teaching activities supporting the development of language awareness. Finally, there is a brief digression on multilingualism research which presents new, empirically validated knowledge for further development and refi nement of the concept of multilingualism didactics.
Links
GAP407/11/0321, research and development projectName: Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 18/7/2024 00:28