VRZAL, Miroslav. Spiritualita a studium religionistiky: Sekulární akademické studium náboženství jakožto prostředek k vlastnímu spirituálnímu rozvoji studentů. Paidagogos. Paidagogos - společnost pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání, 2014, Neuveden, č. 1, s. 130-155. ISSN 1213-3809. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1212780, author = {Vrzal, Miroslav}, article_number = {1}, keywords = {Study of Religions; students of the Study of Religions; spirituality; spiritual seeking; reflexivity; religious pluralism; education}, language = {cze}, issn = {1213-3809}, journal = {Paidagogos}, title = {Spiritualita a studium religionistiky: Sekulární akademické studium náboženství jakožto prostředek k vlastnímu spirituálnímu rozvoji studentů}, volume = {Neuveden}, year = {2014} }
TY - JOUR ID - 1212780 AU - Vrzal, Miroslav PY - 2014 TI - Spiritualita a studium religionistiky: Sekulární akademické studium náboženství jakožto prostředek k vlastnímu spirituálnímu rozvoji studentů JF - Paidagogos VL - Neuveden IS - 1 SP - 130-155 EP - 130-155 PB - Paidagogos - společnost pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání SN - 12133809 KW - Study of Religions KW - students of the Study of Religions KW - spirituality KW - spiritual seeking KW - reflexivity KW - religious pluralism KW - education N2 - Podle dat získaných v rámci vlastního výzkumu v prostředí Ústavu religionistiky Filozofické fakulty v Brně někteří studenti religionistiky spojují studium tohoto oboru s duchovním hledáním. Pro část studentů se tedy sekulární (nenáboženské) akademické studium náboženství stává prostředkem osobního spirituálního rozvoje. Text si klade otázku, jakou roli v tom vlastně hraje jeho sekulárně-vědecká povaha. K uchopení problematiky vztahu osobní spirituality a sekulárního studia religionistiky je v příspěvku použit koncept reflexivní spirituality. S jeho pomocí se článek snaží ukázat, že religionistika zprostředkovává pro reflexivní spiritualitu klíčová témata v podobě náboženského pluralismu a reflexivity. Vlastní spirituální světonázor je zde utvářen nejen z transcendentních významů různých náboženství, ale i z racionalizovaného odborného vědění. Sekulárně-vědecký charakter religionistiky pak poskytuje odstup od jednotlivých náboženských perspektiv, což umožňuje jejich kritické srovnávání. Získávání nových poznatků (vědění) o náboženství pak souvisí s osobním posunem/rozvojem a v některých případech slouží i k vyjasňováním si vlastní víry jakožto sebereflexivního projektu duchovního hledání. ER -
VRZAL, Miroslav. Spiritualita a studium religionistiky: Sekulární akademické studium náboženství jakožto prostředek k vlastnímu spirituálnímu rozvoji studentů. \textit{Paidagogos}. Paidagogos - společnost pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání, 2014, Neuveden, č.~1, s.~130-155. ISSN~1213-3809.
|