J 2014

Expert teachers’ interactive cognition: An analysis of stimulated recall.

TŮMA, František, Michaela PÍŠOVÁ, Petr NAJVAR and Věra JANÍKOVÁ

Basic information

Original name

Expert teachers’ interactive cognition: An analysis of stimulated recall.

Name in Czech

Interaktivní kognice učitelů expertů: analýza stimulovaného vybavování

Authors

TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Věra JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

New Educational Review, 2014, 1732-6729

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.149 in 2012

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00074191

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

interaktivní kognice; stimulované vybavování, didaktická znalost obsahu, výuka cizích jazyků

Keywords in English

interactive cognition; stimulated recall; pedagogical content knowledge; foreign language teaching

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 2/4/2019 10:07, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

The presented study focuses on the interactive cognition of expert teachers during their teaching. 16 foreign language teachers’ lessons were videotaped and the teachers were asked to reveal their interactive cognition through a stimulated recall interview. The verbal protocols were then analyzed in the light of argumentation analysis and the claims were subject to content analysis. The results showed that individual teachers varied greatly as regards their percentages of stimulated recall as well as other aspects of their interactive cognition, which supports the prototypical view of teacher expertise.

In Czech

Studie se zaměřuje na interaktivní kognici učitelů při výuce. U 16 učitelů expertů jsme na video zaznamenali jejich výuku a pomocí stimulovaného vybavování jsme elicitovali jejich myšlení při výuce a o výuce. Na protokolech stimulovaného vybavování jsme poté provedli argumentační a obsahovou analýzu.

Links

EE2.3.30.0009, research and development project
Name: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
GAP407/11/0234, research and development project
Name: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Czech Science Foundation

Files attached