PEŠKOVÁ, Karolína. Inhaltsanalyse der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken. In Knecht, P.; Matthes, E.; Schütze, S.; Aamotsbakken, B. Methodologie und Methoden der Schulbuch- und Lehrmittelforschung. 1. vyd. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. s. 241-253. Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuchforschung. ISBN 978-3-7815-1991-6. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Inhaltsanalyse der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken
Název česky Obsahová analýza vizuálních prostředků pro výuku reálií v učebnicích němčiny
Název anglicky Content analysis of visuals for teaching culture in German language textbooks
Autoři PEŠKOVÁ, Karolína (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Bad Heilbrunn, Methodologie und Methoden der Schulbuch- und Lehrmittelforschung, od s. 241-253, 13 s. Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuchforschung, 2014.
Nakladatel Verlag Julius Klinkhardt
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/14:00077766
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-3-7815-1991-6
Klíčová slova česky vizuální prostředky; reálie; učebnice německého jazyka; obsahová analýza; metodologie
Klíčová slova anglicky visuals; teaching culture; German language textbooks; content analysis; methodology
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D., učo 105646. Změněno: 16. 12. 2014 10:42.
Anotace
In dem Kapitel wird der Weg der Inhaltsanalyse der Typen, Funktionen und Inhalte der landeskundlichen Visualisierungen der 4 gewählten Lehrwerke für Unterricht des Deutschen als Fremdsprache erläutert. Der Fokus wird auf den deduktiv und anhand konkreter Daten entwickelten Kategoriensystem (als Forschungsinstrument) gelegt. Es wird von den inhaltlichen Anforderungen an den heutigen Landeskundeunterricht und auch allgemeinen (psychodidaktischen) Gestaltungsprinzipien der Visualisierungen ausgegangen, dann werden die methodologische Vorgehensweise und die wichtigsten Ergebnisse der Lehrwerkanalyse beschrieben und zum Schluss werden die Konsequenzen für die Forschung und Lehrwerkgestaltung diskutiert.
Anotace česky
V kapitole jsou prezentovány metodologické postupy při obsahové analýze typů, funkcí a obsahů vizuálních prostředků pro výuku reálií 4 vybraných učebnic němčiny jako cizího jazyka. Autorka vychází z požadavků na obsah učiva současné výuky reálií a z obecných (psychodidaktických) principů tvorby vizuálních prostředků. Hlavní pozornost je věnována tvorbě deduktivně a na základě dat vzniklého kategoriálního systému (výzkumného nástroje). Popsány jsou metodologické postupy a hlavní výsledky obsahové analýzy, v závěru jsou pak diskutovány důsledky pro výzkum a tvorbu učebnic.
Anotace anglicky
The chapter presents the methodological procedure of an content analysis dealing with types, functions and content of visuals for teaching culture in 4 German as a second language textbooks used in Czech lower secondary schools. Based on content requirements for the present German language instruction and general design principles, the research problem was approached from the perspective of German language didactics and from the general (psychodidactical) perspective. The main attention of the chapter is paid to the deductively (theory-driven) developed and inductively revised (based on concrete textbooks) system of categories which was used as a research instrument. The methodological procedure and main results of the analysis are described. In addition, consequencies of the investigation for further research and textbook design are discussed.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 05:43