LOKAJÍČKOVÁ, Veronika. Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky (Metacognition - Definition of the Concept and its Application in the Context of Teaching). Pedagogika. 2014, vol. 64, No 3, p. 287-306. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky
Name (in English) Metacognition - Definition of the Concept and its Application in the Context of Teaching
Authors LOKAJÍČKOVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, 2014, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00077771
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) metakognice; komponenty; rozvíjení; hodnocení; učení se, výuka; autoregulace
Keywords in English metacognition; components; developmnet; evaluation; learning
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Lokajíčková, Ph.D., učo 237142. Changed: 6/3/2015 13:53.
Abstract
Předložená přehledová studie zpřístupňuje poznatky o metakognici a možnostech jejího rozvíjení v kontextu výuky. Studie je členěna do tří hlavních částí. První část se zabývá vymezením pojmu metakognice, představuje její strukturaci vybranými autory do dílčích komponent a pokouší se o jejich utřídění. Část druhá objasňuje koncept metakognice ve vztahu k autoregulaci učení a sebereflexi. V části třetí je charakterizována výuka podporující metakognici, popsáno rozvíjení a hodnocení metakognice ve výuce prostřednictvím různých přístupů a nástrojů. Potenciál k rozvíjení metakognice vnímáme především v zapojování učitelských otázek náležité kognitivní náročnosti a ve výukové fázi rekapitulace. Studie na metakognici nahlíží jako na způsob zvyšování kvality výuky v zájmu „nové“ (produktivní) kultury vyučování a učení.
Abstract (in English)
The aim of review study is to define the concept of metacongition and apply it in the context of teaching. The study is divided into two main parts. The first seeks to define the concept of metacognition, and presents its components and their categorisation. The second part define metacognition in relation to self-regulation and self-reflextion. The third part offers a characterisation of teaching that encourages metacognition, and describes the development and evaluation of metacognition in teaching.In addition to the encouragment of metacognitive processes the “new” (productive) culture of teaching and learning stresses the individualisation of learning processes or introduction of authentic teaching exercises demanding the transfer of what has been learnt to new contexts (the pupils actively “construct” their learning). Th e development of metacognition in teaching is therefore a way to pursue a higher goal as well – metacognition as support for the “new” (productive) culture of teaching and learning can contribute to raising the quality of teaching. Th
Links
MUNI/A/0908/2013, interní kód MUName: Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, procesy, výsledky (Acronym: SKOLA 2014)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 12/7/2024 14:47