J 2014

Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole

JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Miroslav JANÍK et. al.

Basic information

Original name

Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole

Name (in English)

Teachers' professional vision: an attempt to review the research area

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Klára KOSTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Gabriela HUBLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pedagogika, 2014, 0031-3815

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00074198

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

profesní vidění; schopnost všimnout si; učitel; pedagogický výzkum

Keywords in English

professional vision; ability to notice; teacher; educational research

Tags

Reviewed
Změněno: 9/3/2015 09:37, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.

Abstract

V originále

Přehledová studie si klade za cíl zmapovat výzkumy spojené s konceptem profesní vidění (resp. schopnost všimnout si) u učitelů. Profesní vidění zahrnuje procesy výběrového zaměření pozornosti a uvažování založeného na vědění, které vedou jednání profesionálů v situacích spjatých s jejich profesemi. Přehledová studie vychází z 19 časopiseckých studií zahrnutých do databází Web of Science a/nebo ERIC, které prezentují originální výzkumy zaměřené na profesní vidění (resp. schopnost všimnout si). Studie zodpovídá následující otázky: Jak je profesní vidění ve studiích konceptualizováno? Jaké cíle a otázky jsou ve studiích sledovány? Jaké přístupy a metody jsou používány? Jaká podstatná zjištění ze studií vyplývají? V závěru přehledové studie autoři předkládají shrnutí poznatků spolu s jejich diskusí. Ukazují, že ve výzkumech dominuje oblast matematického vzdělávání. Prozatím chybí zaměření na společenskovědní a umělecké obory. Existuje mnoho nástrojů ke zkoumání profesního vidění po akci. Výzvou pro budoucnost je ale vytvoření nástrojů pro zachycení profesního vidění „v akci“ a jeho změny v průběhu profesního rozvoje učitelů.

In English

This review sets out to map the research connected to the concept of teachers' professional vision (ability to notice). Professional vision entails the processes of selective attention and knowledge-based reasoning, which guide the action of professionals in situations in the context of their domains. The review builds on 19 journal papers included in Web of Science and/or ERIC databases. All these papers present original empirical research studies and focus on professional vision (or ability to notice). The review aims to answer the following questions: How is professional vision conceptionalized in these studies? Which aims and research questions do these studies set? Which methods and approaches do the studies use? What important conclusions do the studies draw? The authors conclude the review with a summary of its findings and a discussion. It appears that the research field is dominated by studies in the area of mathematics education. The focus on humanities and arts seems to be missing. There is a number of research instruments and methods for investigating professional vision „after“ action. However, the forthcoming challenge is developing ways of exploring professional vision in action and finding ways of capturing the development of professional vision in the context of teachers' career.

Links

GA13-21961S, research and development project
Name: Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)
Investor: Czech Science Foundation, Exploring professional vision and its development through video-based analysis (from the perspective of teachers of English as a foreign language)