JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Miroslav JANÍK and Gabriela HUBLOVÁ. Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole (Teachers' professional vision: an attempt to review the research area). Pedagogika. 2014, vol. 64, No 2, p. 151-176. ISSN 0031-3815. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1213365, author = {Janík, Tomáš and Minaříková, Eva and Píšová, Michaela and Kostková, Klára and Janík, Miroslav and Hublová, Gabriela}, article_number = {2}, keywords = {professional vision; ability to notice; teacher; educational research}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole}, url = {http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=2565}, volume = {64}, year = {2014} }
TY - JOUR ID - 1213365 AU - Janík, Tomáš - Minaříková, Eva - Píšová, Michaela - Kostková, Klára - Janík, Miroslav - Hublová, Gabriela PY - 2014 TI - Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole JF - Pedagogika VL - 64 IS - 2 SP - 151-176 EP - 151-176 SN - 00313815 KW - professional vision KW - ability to notice KW - teacher KW - educational research UR - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=2565 L2 - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=2565 N2 - Přehledová studie si klade za cíl zmapovat výzkumy spojené s konceptem profesní vidění (resp. schopnost všimnout si) u učitelů. Profesní vidění zahrnuje procesy výběrového zaměření pozornosti a uvažování založeného na vědění, které vedou jednání profesionálů v situacích spjatých s jejich profesemi. Přehledová studie vychází z 19 časopiseckých studií zahrnutých do databází Web of Science a/nebo ERIC, které prezentují originální výzkumy zaměřené na profesní vidění (resp. schopnost všimnout si). Studie zodpovídá následující otázky: Jak je profesní vidění ve studiích konceptualizováno? Jaké cíle a otázky jsou ve studiích sledovány? Jaké přístupy a metody jsou používány? Jaká podstatná zjištění ze studií vyplývají? V závěru přehledové studie autoři předkládají shrnutí poznatků spolu s jejich diskusí. Ukazují, že ve výzkumech dominuje oblast matematického vzdělávání. Prozatím chybí zaměření na společenskovědní a umělecké obory. Existuje mnoho nástrojů ke zkoumání profesního vidění po akci. Výzvou pro budoucnost je ale vytvoření nástrojů pro zachycení profesního vidění „v akci“ a jeho změny v průběhu profesního rozvoje učitelů. ER -
JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Miroslav JANÍK and Gabriela HUBLOVÁ. Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole (Teachers' professional vision: an attempt to review the research area). \textit{Pedagogika}. 2014, vol.~64, No~2, p.~151-176. ISSN~0031-3815.
|