DOSTÁLEK, Miroslav, Rudolf AUTRATA, P. BETLACHOVÁ a Inka KREJČÍŘOVÁ. CAM a kam dál? In IV. Trendy v dětské oftalmologii a strabologii. 2014. ISSN 1213-1032.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název CAM a kam dál?
Název česky CAM a kam dál?
Název anglicky CAM and where hereafter?
Autoři DOSTÁLEK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí), Rudolf AUTRATA (203 Česká republika, domácí), P. BETLACHOVÁ (203 Česká republika) a Inka KREJČÍŘOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání IV. Trendy v dětské oftalmologii a strabologii, 2014.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 30200 3.2 Clinical medicine
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14110/14:00077834
Organizační jednotka Lékařská fakulta
ISSN 1213-1032
Klíčová slova česky stimulátor vidění (CAM), izo-orientační sloupce, percepční učení, neurální plasticita
Klíčová slova anglicky vision stimulator (CAM); iso-oriantation columns; perceptual learning; neural plasticity
Štítky EL OK
Změnil Změnila: Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková, učo 9005. Změněno: 23. 2. 2015 13:27.
Anotace
Campbell, Hess, Watson a Banksová uveřejnili v roce 1978 popis nové léčebné metody založené na opakované stimulaci amblyopického oka uměle vytvořeným, elementárním zrakovým podnětem a vnesli tak do pleoptiky nový terapeutický koncept. Prakticky tak uskutečnili to co Gibbsonová dříve teoreticky definovala jako percepční učení. V současnosti jsou široce studovány terapeutické možnosti cílené vizuální stimulace jednoduchými, elementárními vizuálními stimuly, které jsou zaměřené na neurální struktury, které zpracovávají mimo vědomou segregaci textury obrazu. Zrakově deprivované struktury jsou ještě vnímavější k percepčnímu učení než normální primární zraková kůra. Práce podává přehled o experimentálních výsledcích, které dokládají zbytkovou plasticitu zralého vidění a ilustrují efektivitu metody u dospělých amblyopů. K výkladu procesů percepčního učení jsou použity hebbiánské principy a je popsána soutěž monokulárních signálů o synaptický prostor na prvních binokulárních neuronech V1.
Anotace anglicky
Campbell, Hess, Watson and Banks published the description of novel therapeutical method based on the amblyopic eye repetitive stimulation by arificially created, elementary visual stimuli and introduced a new therapeutical concept to the pleoptics in 1978. In fact, they introduced perceptual learning, previously theoretically defined by Gibson, to the practice. Today, the sound body of the evidence describe the therapeutic potency of repetitive presentation of the elementary visual stimuli to modify targeted low-level neural structures responsible for uncounscious integration of basic image elements in primary visual cortex. The visually deprived structures seems to be even more sensitive to perceptual learning. The experimental results confirming residual plasticity of mature visual system and illustrating the efficiency of the method in adult amblyopes are reviewed. The Hebbian principles of synaptic adaptation is applied to the perceptual learning and the competition of monocular signals for synaptic space on first binocular neurons in V1 is described.
VytisknoutZobrazeno: 31. 8. 2024 16:40