HRBÁČEK, Jiří, Martin KUČERA, Zdeněk HODIS and Martin DOSEDLA. ICT IN TECHNICAL SUBJECTS. International Journal of Information and Communication Technologies in Education. 2014, 1/2014, No 3, p. 5-16. ISSN 1805-3726.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name ICT IN TECHNICAL SUBJECTS
Name in Czech ICT V TECHNICKÝCH PŘEDMĚTECH
Authors HRBÁČEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Martin KUČERA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk HODIS (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin DOSEDLA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition International Journal of Information and Communication Technologies in Education, 2014, 1805-3726.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00077942
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) externí systém; ICT; technické předměty; 3D; 2D; interaktivní animace
Keywords in English external system; ICT; technical subjects; 3D; 2D; interactive animations
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D., učo 249325. Changed: 16/3/2015 11:49.
Abstract
This contribution aims to summarize up to now experience and show some practical results of research that have been conducted. ICT have currently spread almost into all areas of human interests. These technologies accompany us during our rest and entertainment and enable fast and easy communication across vast distances. Moreover, they are used in education and science and control systems around us allowing easier design and construction of these systems. However, they cannot be taken as the only one perfect and best technology. Our research and experience in education of technical subjects shows that they cannot replace the work with real systems and models. In fact, no simulation or animation, even the most perfect one, can fully replace reality. Nevertheless, reality properly completed with animations or simulations offers many possibilities that were previously unthinkable. It is very important in education to show proper interdisciplinary relationships which are the true image of the real world. Also, it is essential for pupils and students to acquaint themselves with the practical problems from their practice. They have accustomed to computer design and project and assembly documentation and they understand technical documentation. Further, they have realized that these are direct images of real systems and they have learned to create and use them. At our department, we have focused on those issues. Students profit from acquired knowledge and skills in one subject that can be used in other subjects.
Abstract (in Czech)
Příspěvek si klade za cíl shrnout dosavadní zkušenosti a ukázat některé praktické výsledky prováděných výzkumů. ICT vstupují v současnosti do téměř všech oblastí lidského konání. Tyto technologie nás provázejí při odpočinku, zábavě, umožňují operativně a rychle komunikovat na obrovské vzdálenosti, slouží ve výuce, vědě, řídí systémy kolem nás, umožňují návrh a usnadňují konstrukci těchto systémů. Nelze je však stavět do pozice jediné, nejdokonalejší a všenahrazující technologie. Jak ukazují naše výzkumy a zkušenosti získané při výuce v technických předmětech, nemohou nahradit práci s reálnýmy systémy a modely. Žádná, byť sebedokonalejší simulace či animace nedokáže plně nahradit realitu. Na druhou stranu relita vhodně dolpněná animacemi či simulacemi dává možnosti, které dříve nebyly myslitelné. Velmi důležité je také ve výuce ukázat správné mezioborové vztahy, které jsou skutečným obrazem reálného světa. Je důležité, aby se žáci i studenti na praktických úlohách seznamovali s tím, co je v praxi bude čekat. Zvykli si na počítačové konstruování a tvorbu projektové a výrobní dokumentace. Porozuměli výkresům a schematům a uvědomili si, že tyto jsou přímým obrazem reálných systémů. Naučili se je vytvářet a používat. Na naší katedře se uvedené problematice věnujeme. Studenti získané znalosti a dovednosti v jednom předmětu využívají v předmětech dalších.
PrintDisplayed: 21/7/2024 00:33