Detailed Information on Publication Record
2014
ZKUŠENOSTI S VÝUKOU STAVBY A PROGRAMOVÁNÍ ROBOTŮ NA ZŠ
HRBÁČEK, Jiří, Zdeněk HODIS and Martin KUČERABasic information
Original name
ZKUŠENOSTI S VÝUKOU STAVBY A PROGRAMOVÁNÍ ROBOTŮ NA ZŠ
Name in Czech
ZKUŠENOSTI S VÝUKOU STAVBY A PROGRAMOVÁNÍ ROBOTŮ NA ZŠ
Name (in English)
EXPERIENCE IN TEACHING BUILDING A ROBOT PROGRAMMING IN ELEMENTARY SCHOOL
Authors
HRBÁČEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Zdeněk HODIS (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin KUČERA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Plzeň, Olympiáda techniky Plzeň 2014, p. 8-13, 6 pp. 2014
Publisher
Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00077943
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-261-0372-1
Keywords (in Czech)
robotika; výuka; základní škola
Keywords in English
robotics; education; basic school
Tags
Reviewed
Změněno: 16/3/2015 11:59, Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D.
V originále
Současnou dobu lze z pohledu na výuku techniky a řemesla bez nadsázky nazvat „dobou temna techniky“. Mistři, schopni předat své zkušenosti a získané dovednosti svým nástupcům, vymírají. Řemesla ztratila společenskou prestiž. Znalosti se uchovat dají v knihách, na elektronických médiích, v animacích, filmech. Zkušenosti a dovednosti lze předat jen společnou prací. Nedá se čekat na dobu, kdy se změní legislativa a společenský pohled na tuto problematiku. Již několik let se snažíme hledat cesty, jak mladou generaci přivést zpět k technice, jak v ní probudit zájem o ni, změnit postoje a naučit trpělivosti, pečlivosti, důslednosti a preciznosti. Naše více než pětiletá cesta začíná přinášet své ovoce. Příspěvek si klade za cíl velmi stručně ukázat některé výsledky našich výzkumů a naznačit cesty, jak lze současný trend zastavit a snad i zvrátit.
In English
The current time can be from the perspective of the teaching of techniques and crafts, without exaggeration, be called the "Dark Age techniques." Masters are able to impart their knowledge and skills acquired to their successors, are dying out. Crafts lost social prestige. Knowledge to keep put in books, electronic media, animations, movies. Experience and skills can be passed only by working together. Can not be wait for time at which the legislative changes and social view of this issue. For several years, we try to find ways to bring back the young generation to technology, both the it wake interest in it, change attitudes and learn patience, the care, consistency and precision. Our more than five-year voyage starting to bear fruit. The paper aims to very briefly show some results of our researches and suggest ways how to stop the current trend and perhaps even reversed.