HRBÁČEK, Jiří, Zdeněk HODIS and Martin KUČERA. ZKUŠENOSTI S VÝUKOU STAVBY A PROGRAMOVÁNÍ ROBOTŮ NA ZŠ (EXPERIENCE IN TEACHING BUILDING A ROBOT PROGRAMMING IN ELEMENTARY SCHOOL). Online. In Doc. PaedDr. Jarmila Honzíková, Ph.D. a Mgr. Jan Krotký. Olympiáda techniky Plzeň 2014. 1st ed. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2014, p. 8-13. ISBN 978-80-261-0372-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name ZKUŠENOSTI S VÝUKOU STAVBY A PROGRAMOVÁNÍ ROBOTŮ NA ZŠ
Name in Czech ZKUŠENOSTI S VÝUKOU STAVBY A PROGRAMOVÁNÍ ROBOTŮ NA ZŠ
Name (in English) EXPERIENCE IN TEACHING BUILDING A ROBOT PROGRAMMING IN ELEMENTARY SCHOOL
Authors HRBÁČEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Zdeněk HODIS (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin KUČERA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Plzeň, Olympiáda techniky Plzeň 2014, p. 8-13, 6 pp. 2014.
Publisher Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00077943
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-261-0372-1
Keywords (in Czech) robotika; výuka; základní škola
Keywords in English robotics; education; basic school
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D., učo 249325. Changed: 16/3/2015 11:59.
Abstract
Současnou dobu lze z pohledu na výuku techniky a řemesla bez nadsázky nazvat „dobou temna techniky“. Mistři, schopni předat své zkušenosti a získané dovednosti svým nástupcům, vymírají. Řemesla ztratila společenskou prestiž. Znalosti se uchovat dají v knihách, na elektronických médiích, v animacích, filmech. Zkušenosti a dovednosti lze předat jen společnou prací. Nedá se čekat na dobu, kdy se změní legislativa a společenský pohled na tuto problematiku. Již několik let se snažíme hledat cesty, jak mladou generaci přivést zpět k technice, jak v ní probudit zájem o ni, změnit postoje a naučit trpělivosti, pečlivosti, důslednosti a preciznosti. Naše více než pětiletá cesta začíná přinášet své ovoce. Příspěvek si klade za cíl velmi stručně ukázat některé výsledky našich výzkumů a naznačit cesty, jak lze současný trend zastavit a snad i zvrátit.
Abstract (in English)
The current time can be from the perspective of the teaching of techniques and crafts, without exaggeration, be called the "Dark Age techniques." Masters are able to impart their knowledge and skills acquired to their successors, are dying out. Crafts lost social prestige. Knowledge to keep put in books, electronic media, animations, movies. Experience and skills can be passed only by working together. Can not be wait for time at which the legislative changes and social view of this issue. For several years, we try to find ways to bring back the young generation to technology, both the it wake interest in it, change attitudes and learn patience, the care, consistency and precision. Our more than five-year voyage starting to bear fruit. The paper aims to very briefly show some results of our researches and suggest ways how to stop the current trend and perhaps even reversed.
PrintDisplayed: 30/9/2024 17:02