PÍŠOVÁ, Michaela and Petr NAJVAR. Prototypový charakter expertnosti: ilustrace životními příběhy a komplexními ‘profily‘ učitelů (Prototype character of expertise: illustration through life stories and complex profiles of teachers). 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Prototypový charakter expertnosti: ilustrace životními příběhy a komplexními ‘profily‘ učitelů
Name in Czech Prototypový charakter expertnosti: ilustrace životními příběhy a komplexními ‘profily‘ učitelů
Name (in English) Prototype character of expertise: illustration through life stories and complex profiles of teachers
Authors PÍŠOVÁ, Michaela and Petr NAJVAR.
Edition 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) učitel expert; vícečetná případová studie; živorní příběhy; profily; prototypový model expertnosti
Keywords in English expert teacher; multiple case study; life stories; profiles; prototype model of expertise
Changed by Changed by: doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., učo 134100. Changed: 4/1/2015 14:33.
Abstract
Prezentace shrnuje některé výsledky komplexního výzkumu, jenž stavěl na designu vícečetné případové studie. Výsledky jsou jednak prezentovány formou tzv. portrétů, které pracují s daty získanými skrze pozorování výuky, polostrukturované rozhovory, stimulované vybavování a další výzkumné procedury, jednak ilustrativně prezentovány jako tzv. životní příběhy učitelů, prezentující data z hloubkových rozhovorů. Výsledky mohou být interpretovány s oporou o prototypový model expertnosti učitelů (Sternberg & Horvath, 1995).
Abstract (in English)
The presentations sums up some of the outcomes of a complex research designed as a multiple case-study. The results are presented firstly in the form of the so-called portraits that encapsulate data from observations of teachers´performances, semistructured interviews, stimulated recall and further research procedures. Secondly, teachers´ life stories derived from narrative interviews are offered. The results may be interpreted with the support of a prototype view of expertise (Sternberg & Horvath, 1995).
PrintDisplayed: 22/7/2024 08:09