NOVÁKOVÁ, Eva. K využití pomůcky při spontánní hře dítěte předškolního věku (Utilization of a toy during free play preeschool age children). In PhDr. Zora Syslová, Ph.D. & Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. 11.–12.11.2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 95-100. ISBN 978-80-210-7370-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K využití pomůcky při spontánní hře dítěte předškolního věku
Name (in English) Utilization of a toy during free play preeschool age children
Authors NOVÁKOVÁ, Eva.
Edition Brno, Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. 11.–12.11.2014, p. 95-100, 6 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7370-8
Keywords (in Czech) Dítě předškolního věku; hra; volná hra; didaktická pomůcka; předmatematické činnosti
Keywords in English Preschool age; play; free/spontaneous game; educational toy; pre-mathematical activities.
Changed by Changed by: PhDr. Eva Nováková, Ph.D., učo 233560. Changed: 23/3/2015 20:22.
Abstract
Volná/spontánní hra je považována za stěžejní aktivitu dítěte předškolního věku. Umožňuje dítěti vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech, naplňovat zájmy, potřeby, zkušenosti dítěte, respektovat individuální tempo, přispívat k rozvoji sociálních vztahů. Příspěvek uvádí námět k využití jedné pomůcky zaměřené k rozvoji předmatematických představ dítěte v domácím prostředí nebo v mateřské škole. Pomůcka je popsána a jsou navrženy činnosti směřující k přiřazování, párování a třídění předmětů dětem známých z reality a vytváření geometrických útvarů v rovině. Jsou prezentovány konkrétní ukázky výstupů jednotlivých aktivit z vlastní produkce dětí.
Abstract (in English)
Spontaneous / unstructured / free play is considered one of the most >important activities of the preschool age. It allows the child to use its >imagination during creative activities, to satisfy its interests and needs >and to express its experience. It further simultaneously respects its >individual pace of actions, as well as may contributes to the development >of social interactions. The paper presents suggestions for and aspects of >employing an educational toy with the aim to develop pre-mathematical >ideas / concepts / projections both at home and in kindergarten. The educational toy is charachterised and activities are described aimed at matching, linking and sorting objects known to children from day to day reality and creating geometric figures with the objects in the plane. Specific examples are presented of outcomes of individual activities based on own invention of children.
PrintDisplayed: 27/7/2024 23:54