2014
Dítě předškolního věku: výchova v rodině a institucionální péče v současnosti
RABUŠICOVÁ, MiladaZákladní údaje
Originální název
Dítě předškolního věku: výchova v rodině a institucionální péče v současnosti
Název česky
Dítě předškolního věku: výchova v rodině a institucionální péče v současnosti
Název anglicky
Child in preschool age: current family education and institutional care
Autoři
Vydání
XXI. výroční konference České pedagogické společnosti: Současná škola - Dílna lidskosti? 2014
Další údaje
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
předškolní dítě; výchova; péče; rodina; předškolní instituce; mateřská škola
Klíčová slova anglicky
preschool child; education; care; preschool institutions; kindergarten
Změněno: 26. 4. 2019 12:05, Mgr. Monika Kellnerová
V originále
Přednáška je v první části věnována argumentům pro rozvoj a podporu předškolního vzdělávání v Evropě, jako jsou pomoc a podpora rodinám, podpora vyšší porodnosti jako reakce na stárnoucí společnost, rovnost příležitostí žen a mužů, výraznější zapojení žen do pracovního procesu, ekonomické efekty v podobě investice do budoucnosti, vyrovnávání socioekonomických nerovností, sociální a kulturní soudržnost a první krok dítěte k celoživotnímu učení. Následuje přehled typických modelů předškolní péče a vzdělávání v Evropě v souvislosti s modely sociálního státu, jež v různé míře zohledňují rozdílné pohledy na péči o nejmenší děti a na rodinnou politiku vůbec.
Česky
Přednáška je v první části věnována argumentům pro rozvoj a podporu předškolního vzdělávání v Evropě, jako jsou pomoc a podpora rodinám, podpora vyšší porodnosti jako reakce na stárnoucí společnost, rovnost příležitostí žen a mužů, výraznější zapojení žen do pracovního procesu, ekonomické efekty v podobě investice do budoucnosti, vyrovnávání socioekonomických nerovností, sociální a kulturní soudržnost a první krok dítěte k celoživotnímu učení. Následuje přehled typických modelů předškolní péče a vzdělávání v Evropě v souvislosti s modely sociálního státu, jež v různé míře zohledňují rozdílné pohledy na péči o nejmenší děti a na rodinnou politiku vůbec.