CHMELAŘOVÁ, Marcela. Tragikomická revolučnost odvahy. Richard Fremund v Topičově salonu na jaře 1956 (jedna výstava v kontextu doby) (The Tragicomic Revolutionism of Courage. Richard Fremund at Topič Salon in the Spring of 1956 (One Exhibition in the Context of an Era)). Opuscula historiae artium. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 63, 1-2, p. 56-65. ISSN 1211-7390. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1215020, author = {Chmelařová, Marcela}, article_location = {Brno}, article_number = {1-2}, keywords = {Richard Fremund (1928–1969); Czech art; 1950s; cultural policy; exhibition organisation; art criticism; Czechoslovak Writers Gallery; Miroslav Lamač; Sydney Gruson; František Dvořák; Máj Group}, language = {cze}, issn = {1211-7390}, journal = {Opuscula historiae artium}, title = {Tragikomická revolučnost odvahy. Richard Fremund v Topičově salonu na jaře 1956 (jedna výstava v kontextu doby)}, url = {http://hdl.handle.net/11222.digilib/132928}, volume = {63}, year = {2014} }
TY - JOUR ID - 1215020 AU - Chmelařová, Marcela PY - 2014 TI - Tragikomická revolučnost odvahy. Richard Fremund v Topičově salonu na jaře 1956 (jedna výstava v kontextu doby) JF - Opuscula historiae artium VL - 63 IS - 1-2 SP - 56-65 EP - 56-65 PB - Masarykova univerzita SN - 12117390 KW - Richard Fremund (1928–1969) KW - Czech art KW - 1950s KW - cultural policy KW - exhibition organisation KW - art criticism KW - Czechoslovak Writers Gallery KW - Miroslav Lamač KW - Sydney Gruson KW - František Dvořák KW - Máj Group UR - http://hdl.handle.net/11222.digilib/132928 L2 - http://hdl.handle.net/11222.digilib/132928 N2 - V pohnuté společensko - politické atmosféře jara 1956 na sebe svým prvním větším vystoupením v bývalém Topičově salonu malíř Richard Fremund (1928 – 1969) strhl mimořádnou pozornost kulturní veřejnosti i výtvarné kritiky. Výstava, která oproti očekávání nebyla uzavřena, se kontroverzním obsahem neslučovala s oficiální doktrínou socialistického realismu ani předchozím politicky podbízivým programem Galerie Československý spisovatel. Na pozadí dobového uvolňování kulturní politiky a nespokojenosti „poblázněné inteligence“ působila jako roznětka kritických názorů a emotivních obdivných reakcí. Její bouřlivý ohlas se díky zahraničnímu korespondentu, působícímu v té době v Praze a ve Varšavě, pět dní po vernisáži dostal do nedělního vydání The New York Times. V New Yorku článek s titulkem Prague Art Show Scorns Realism… Exhibition by Czech Painter Disregards All Party Roules but Still Stays Open vzbudil zájem galeristy Franka Perlse, který malíři nabídl samostatnou výstavu. Analýza širokého spektra ohlasů na pozadí dobových událostí je předmětem této studie. ER -
CHMELAŘOVÁ, Marcela. Tragikomická revolučnost odvahy. Richard Fremund v Topičově salonu na jaře 1956 (jedna výstava v kontextu doby) (The Tragicomic Revolutionism of Courage. Richard Fremund at Topič Salon in the Spring of 1956 (One Exhibition in the Context of an Era)). \textit{Opuscula historiae artium}. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol.~63, 1-2, p.~56-65. ISSN~1211-7390.
|