RAGULOVÁ, Zuzana a Jan GALETA. Admired as well as Overlooked Beauty. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Admired as well as Overlooked Beauty
Název česky Obdivovaná jakož i přehlížená krása
Autoři RAGULOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, domácí) a Jan GALETA (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 2014.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Uspořádání konference
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00078017
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky architektura; historismus; secese; raná moderna; tradicionalismus
Klíčová slova anglicky Architecture; Historicism; Art Nouveau; Early Modernism; Traditionalism
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. Jan Galeta, Ph.D., učo 170193. Změněno: 1. 10. 2015 10:35.
Anotace
The rediscovery of a long-overlooked and belittled architecture of Historicism, its city-forming potential as well as its natural link to sculpture, painting and arts and crafts in a certain sense resembled the workflow of an archaeologist, as it retrospectively revealed different cultural layers against the flow of time. Art historians usually did not get to the rehabilitation and understanding of the architecture of the second half of the 19th century in a chronological order through its stylistic predecessors, but over time they began to appreciate the Art Nouveau period and Early Modernism in the context of the design of art history as ideological predecessors of emerging Avant-garde. How do we feel today about stylistic pluralism and diverse creativity of historicist architecture creators? Is Art Nouveau closer to the aesthetic principles and values of the 19th or 20th century? What was the artistic development of early modernists in the interwar period? The international interdisciplinary conference on architecture, urbanism and architectural decoration of the 19th and early 20th centuries aims to acquaint candidates with the latest results, reflections, methodological approaches and new findings of current art history doctoral students and their colleagues from related disciplines, such as the monument preservation. For the balance and enrichment of the discourse any posts either from the modernist perspective or the ones based on traditionalist attitude would be highly welcomed.
Anotace česky
Znovuobjevování dlouho přehlížené a bagatelizované krásy architektury historismu, jejího městotvorného potenciálu i přirozeného vztahu k sochařství, malířství a uměleckému řemeslu, připomínalo v jistém smyslu pracovní postup archeologa, odhalujícího zpětně jednotlivé kulturní vrstvy proti toku času. K rehabilitaci a pochopení architektury druhé poloviny a konce devatenáctého století se totiž historici umění zpravidla nedostávali v chronologické posloupnosti skrze její slohové předchůdce, nýbrž postupným doceněním období secese a rané moderny, považovaných v konstrukci dějin umění za ideové předchůdce nastupujících avantgard. Co dnes víme a co si myslíme o architektuře historismu? Jak se stavíme k slohové pluralitě a tvůrčí mnohovrstevnatosti jejích autorů? Má secese blíže k estetickým principům a hodnotám devatenáctého století, nebo dvacátého století? Jak vypadala tvorba raných modernistů v meziválečném období? Mezioborově koncipovaná mezinárodní konference o architektuře a urbanismu druhé poloviny devatenáctého století a počátku dvacátého století si klade za cíl seznámit zájemce z řad odborné i laické veřejnosti s aktuálními pracovními výsledky, úvahami, metodologickými přístupy a nejnovějšími badatelskými objevy současných doktorandů dějin umění a jejich kolegů z příbuzných oborů. Pro vyváženost a obohacení odborného diskurzu budou vítána jak témata, nahlížející dané období a architektonický vývoj dominující modernistickou optikou, tak témata vycházející z tradicionalistických pozic.
Návaznosti
MUNI/A/0806/2013, interní kód MUNázev: Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby (Akronym: Kontinuity a diskontinuity v umělecké tvorbě)
Investor: Masarykova univerzita, Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 23:25