Od kódu k hmotě. Několik poznámek k materializaci hudby
FLAŠAR, Martin. Od kódu k hmotě. Několik poznámek k materializaci hudby (From code to matter. A few remarks on music embodiment). In Kolokvium k výstavě Vivat musica!, NG Praha. 2014. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Od kódu k hmotě. Několik poznámek k materializaci hudby |
Name (in English) | From code to matter. A few remarks on music embodiment |
Authors | FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Kolokvium k výstavě Vivat musica!, NG Praha, 2014. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Requested lectures |
Field of Study | Art, architecture, cultural heritage |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/14:00078035 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords in English | code; matter; music; embodiment; sculpture; architecture; Xenakis; Sibelius |
Tags | rivok |
Changed by | Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 5/2/2015 13:25. |
Abstract |
---|
Hudba je jedním z nejabstraktnějších médií uměleckého vyjádření. Jejím materiálem jsou pouhé vibrace různých materiálů reprezentované symbolickou formou zápisu či záznamu a prchavým časoprostorem její existence je ono benjaminovské „tady a teď“. V okamžiku, kdy se hudba přesunula do prostředí digitálních médií, zpřetrhala poslední vazby na materiální média a stala se abstraktním kódem. Už tak silná touha umělců po něčem uchopitelném a fyzicky tvarovatelném byla zesílena prohlubující se dematerializací světa hudby. Textu předkládá možné příčiny a důsledky této frustrace. Na několika historických příkladech poukazuje na různé způsoby fyzické materializace hudby od druhé poloviny 20. století po současnost. Snaží se ukázat, že hudba se za specifických podmínek může stát tělesem, architekturou či skulpturou. |
Abstract (in English) |
---|
Music is one of the most abstract media of artistic expression. Its matters are mere vibrations of different materials represented in the symbolic form of notation or as a recordings. Walter Benjamin's "here and now" is the spacetime of its existence. In the moment when music moved to an environment of digital media, the last bounds to physical media were disrupted and music became abstract code. The already strong desire of artists for something material and physically deformable was strengthened by deepening dematerialization of the world of music. The following lecture tries to present the possible causes and consequences of this frustration. On several historical examples are being pointed out the various ways of the physical materialization of music from the late 20th century to the present. The lecture proves that music under specific conditions can become body, architecture or sculpture. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/0797/2013, interní kód MU | Name: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 9/7/2024 04:22