Detailed Information on Publication Record
2014
Vztah prokrastinace a locus of control v akademickém prostředí
PROCHÁZKA, Jakub, Aneta MACANOVÁ, Tereza MOKRÁ, Petra NEKULOVÁ, Adam VODIČKA et. al.Basic information
Original name
Vztah prokrastinace a locus of control v akademickém prostředí
Name in Czech
Vztah prokrastinace a locus of control v akademickém prostředí
Name (in English)
The relationship between procrastination and locus of control in academic environment
Authors
PROCHÁZKA, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Aneta MACANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tereza MOKRÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petra NEKULOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Adam VODIČKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Richard ZEZULKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin VACULÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2014, 0031-3815
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/14:00078092
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
prokrastinace; locus of control; akademické prostředí
Keywords in English
procrastination; locus of control; academic environment
Tags
Reviewed
Změněno: 17/5/2016 21:42, prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
V originále
Studie se zabývá vztahem mezi akademickou prokrastinací a locus of control. Navazuje na studie zkoumající tento vztah, které přinášejí nejednoznačné výsledky. Pro online sběr dat byly pomocí focus group vytvořeny dotazníky locus of control a akademické prokrastinace. Ze 145 oslovených náhodně vybraných vysokoškolských studentů jedné fakulty kompletně vyplnilo dotazníky 100 z nich. Provedená korelační analýza neodhalila statisticky významný vztah mezi zkoumanými proměnnými. Předpoklad, že internalita/externalita locus of control koreluje s akademickou prokrastinací, se nepotvrdil. Výsledky jsou srovnávány s výsledky zahraničních studií, jsou zmíněna specifika akademické prokrastinace a navrženy další možné směry výzkumu v této oblasti.
In English
The study deals with the relationship between academic procrastination and locus of control. It builds on studies investigating this relationship, which bring mixed results. On-line questionnaires of locus of control and academic procrastination were used. Respondents were randomly selected college students of one faculty. Of the 145 asked students, 100 fully completed questionnaires. Correlation analysis did not revealed a statistically significant relationship between the studied variables. The assumption that internality / externality locus of control correlates with academic procrastination is not confirmed. The results are compared with the results of foreign studies. The study also mentions some specifics of academic procrastination and proposes directions of research in this area.