t 2014

Nehrajeme kratce, hrajeme už 60 let. Dokumentace k minulosti, současnost a budoucnost Janáčkovy filharmonie Ostrava

KALINA, Petr, Karel STEINMETZ, Libuše JANÁČKOVÁ, Viktor PANTŮČEK, Miloš ZAPLETAL et. al.

Basic information

Original name

Nehrajeme kratce, hrajeme už 60 let. Dokumentace k minulosti, současnost a budoucnost Janáčkovy filharmonie Ostrava

Name (in English)

We Don´t Play Shortly, We Play 60 Years. Documentation to History, Present and Futute of Janacek Philharmonic Ostrava

Authors

KALINA, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Karel STEINMETZ (203 Czech Republic), Libuše JANÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Viktor PANTŮČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miloš ZAPLETAL (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan ŽEMLA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martin STRAKOŠ (203 Czech Republic), Ivan MĚRKA (203 Czech Republic), Igor FRANTIŠÁK (203 Czech Republic), Jaromír JAVŮREK (203 Czech Republic), Václav Metoděj UHLÍŘ (203 Czech Republic) and Renáta SPISAROVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Ostrava, 268 pp. 2014

Publisher

Janáčkova filharmonie Ostrava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Editorship of professional books

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00078107

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-260-6452-7

Keywords (in Czech)

Janáčkova filharmonie Ostrava; hudební kultura; Ostrava

Keywords in English

Janacek Philharmonic Ostrava; Music Culture; Ostrava

Tags

Reviewed
Changed: 24/2/2015 08:17, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Potřeba pravidelných symfonických orchestrů v Ostravě dala v roce 1954 vzniknout Ostravskému filharmonickému orchestru, dnešní Janáčkově filharmonii Ostrava. Těleso vystřídalo celkem tři názvy, dnešní jméno orchestr nese od roku 1971). Samostatná kapitola této knihy je věnována fenoménu výchovných koncertů, které připravoval dlouholetý sólista (klavírista) ostravského symfonického orchestru a významný český skladatel 2. poloviny 20. století Ilja Hurník. Janáčkova filharmonie Ostrava ve své historii úzce spolupracovala s ostravskými festivaly artificiální hudby, jakým je Janáčkův máj, Svatováclavský hudební festival a Ostravské dny nové huby. Ostravský orchestr byl hlavním účinkujícím na všech ročnících těchto hudebních přehlídek. Pro dramaturgii Janáčkovy filharmonie je charakteristické, že vždy kladla důraz na provádění soudobé hudby se zřetelem na žijící skladatele ostravského regionu. Obsáhlý přehled v příslušné kapitole této knihy dokazuje, že po dobu šedesáti let existence tohoto orchestru byly provedeny stovky skladeb zkomponovaných ve druhé polovině 20. nebo v 21. století. Filharmonie už více než čtyři desítky let nese jméno Leoše Janáčka. V samostatné kapitole jsou na základě archivních dokumentů podrobně popsány veškeré Janáčkovy návštěvy Ostravy. Kapitola obsahuje i medailony jeho brněnských žáků, kteří pomáhali budovat hudební kulturu tohoto severomoravského regionu.

In English

Due to the need for regular symphonic orchestras, the Ostrava Philharmonic Orchestra was established in 1954, which is today's Janáček Philharmonic Ostrava. A separate chapter in this book deals with a phenomenon of educational concerts prepared by a long-term soloist (pianist) of the Ostrava Symphonic Orchestra and a major Czech composer of the second half of the 20th century Ilja Hurník. In the past, the Janáček Philharmonic Ostrava closely cooperated with Ostravian festivals of artificial music such as Janáčkův máj (Janáček May), Svatováclavský hudební festival (St. Wenceslas Music Festival), and Ostravské dny nové hudby (Ostrava Days of New Music). Every year, the Ostravian orchestra was the main performer at these music festivals. The dramaturgy of the Janáček Philharmonic has always put emphasis on performing contemporary music of living composers from the region of Ostrava. The extensive overview in one of the chapters proves that during the sixty years of existence of this orchestra hundreds of compositions from the second half of the 20th century or from the 21st century have been performed. For more than forty years the Philharmonic has been named after Leoš Janáček. One of the chapters deals in detail with Janáček's visits to Ostrava based on archival documents. The chapter also includes profiles of his students from Brno who helped build the music culture in region of North Moravia.