Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu
PORTEŠOVÁ, Šárka, Ivana POLEDŇOVÁ, David MACEK, Milan RŮŽIČKA, Ondřej STRAKA and Jana URMANOVÁ. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu (Intellectually gifted students with a learning disability Paths from school achievement paradoxes to success). Masarykova univerzita, Brno: Muni Press, 2014, 140 pp. ISBN 978-80-210-7520-7. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu |
Name in Czech | Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu |
Name (in English) | Intellectually gifted students with a learning disability Paths from school achievement paradoxes to success |
Authors | PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Ivana POLEDŇOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), David MACEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Milan RŮŽIČKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ondřej STRAKA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jana URMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Masarykova univerzita, Brno, 140 pp. 2014. |
Publisher | Muni Press |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Book on a specialized topic |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | printed version "print" |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/14:00074289 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
ISBN | 978-80-210-7520-7 |
Keywords (in Czech) | nadaní studenti: poruchy učení |
Keywords in English | gifted students; learning disabilities |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024. Changed: 8/1/2015 17:12. |
Abstract |
---|
Publikace se věnuje problematice souběhu rozumového nadání a poruchy učení u středoškolských a vysokoškolských studentů. Kromě obecného vhledu zacíleného na problematiku formování nadání v období adolescence a rané dospělosti se zaměřuje především na otázky související s úspěšným překonáváním školního znevýhodnění těchto studentů, jež souvisí s jejich poruchou učení. Na konkrétních příkladech výpovědí nadaných studentů s tzv. dvojí výjimečností ukazuje, které faktory a podmínky mohou vést k úspěšné kompenzaci jejich specifických handicapů a souběžně k rozvoji nadání a naopak, které skutečnosti jsou v tomto procesu rizikové. Zvláštní pozornost věnuje kompenzačním strategiím, které tito studenti používají, otázkám spojeným s motivací, porozuměním a přijetím dvojí výjimečnosti, ale i problematice emoční podpory těchto studentů ze strany rodičů a učitelů. |
Abstract (in English) |
---|
The publication deals with the issue of concurrent intellectual giftedness and learning disability in secondary school and university students. Besides giving a general insight aimed at the issue of forming giftedness in the period of adolescence and early adulthood, it concentrates in particular on questions associated with successful overcoming of these students’ school disadvantage related to their learning disability. On particular examples of responses given by gifted students with the so-called twice exceptionality, it shows which factors and conditions can lead to successful compensation of their specific handicaps and simultaneously to the development of their gift and, vice versa, which facts can be risky in this process. Special attention is paid to compensation strategies used by these students, questions related to motivation, understanding and acceptance of twice exceptionality, but also the issue of emotional support of these students by their parents and teachers. |
Links | |
---|---|
GAP407/11/1272, research and development project | Name: Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti |
Investor: Czech Science Foundation, Achievement motivation of intellectually gifted learners with dyslexia – basic determinants and transformations in the period of adolescence and early adulthood |
PrintDisplayed: 6/10/2024 00:49