Detailed Information on Publication Record
2014
Semiveřejné prostory
POSPĚCH, PavelBasic information
Original name
Semiveřejné prostory
Name in Czech
Semiveřejné prostory
Name (in English)
Semi-public spaces
Authors
POSPĚCH, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Praha, Prostor(y) geografie, p. 147-166, 20 pp. 2014
Publisher
Karolinum
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14230/14:00074294
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-246-2733-5
Keywords in English
semipublic space;public space;consumption;social control;exclusion
Tags
Reviewed
Změněno: 29/6/2015 11:01, doc. Mgr. Pavel Pospěch, Ph.D.
V originále
Kapitola představuje seznámení s konceptem "semiveřejného prostoru", který je součástí aktuálních diskusí v urbánní a sociální geografii. Koncept semiveřejného prostoru je představen jako analytický, spíše než deskriptivní, a měl by být chápán v širší souvislosti s "narativem úpadku", který se vynořuje v souvislosti se současnými diskusemi o veřejném prostoru. Nárůst role semiveřejného prostoru, jakým jsou například nákupní centra, souvisí na jedné straně s vnímaným úpadkem tradičního veřejného prostoru a na straně druhé se vznikem nových privatizovaných a sanitizovaných prostorů. Odsud se odvozuje myšlenka občanství založeného na spotřebě, jejíž prostorová podoba spojuje hodnoty "bezpečí" a "pohodlí" do příjemného zážitku pro konzumenty ze střední vrstvy. Skrze prostředky sociální kontroly, jako jsou pravidla chování, CCTV, a designové techniky, vylučují semiveřejné prostory nežádoucí návštěvníky, zejména bezdomovce a další příslušníky marginálních skupin. V poslední část této kapitoly je tento proces stručně ilustrován na příkladu nákupního centra.
In English
The chapter presents an introduction to the concept of „semipublic space“, as used in the present discussions in urban and social geography. It argues that the notion should be understood as analytic rather than descriptive, and it is to be considered in the wider context of the narrative of loss, pertaining to the present state of urban public space. Following this, the rise of semipublic space (such as shopping centres) is seen as a result of the decline of the traditional public space on the one hand and the policing of newly established privatised and sanitised spaces on the other. Semipublic space leads to the idea of consumption-based citizenship, whereby the notions of „safety“ and „comfort“ are merged into a pleasant experience for the consuming middle classes. Using means of social control, such as CCTV, rules of behaviour (including local and municipal ordnances) and architectural and designing techniques, semipublic spaces work towards the exclusion of undesirable visitors, most notably the homeless and other marginal groups. In the final part of the chapter, the process is briefly described using the case of a shopping centre.
Links
GP14-32200P, research and development project |
|