Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1215528, author = {Straka, Ondřej and Cígler, Hynek and Jabůrek, Michal}, article_number = {3}, keywords = {cognitive functions; cognitive theories; cognitive capacities; neuropsychology; mathematical talent; dyscalculia}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie}, url = {http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=4043}, volume = {2014}, year = {2014} }
TY - JOUR ID - 1215528 AU - Straka, Ondřej - Cígler, Hynek - Jabůrek, Michal PY - 2014 TI - Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie JF - Pedagogika VL - 2014 IS - 3 SP - 327-358 EP - 327-358 PB - Univerzita Karlova SN - 00313815 KW - cognitive functions KW - cognitive theories KW - cognitive capacities KW - neuropsychology KW - mathematical talent KW - dyscalculia UR - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=4043 L2 - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=4043 N2 - Přehledová studie se zabývá strukturou a vzájemnými vztahy kognitivních schopností, které se promítají do jedné z nejdůležitějších oblastí vzdělávání – do matematiky. Předkládá pohled ze dvou odlišných, ale vzájemně se doplňujících perspektiv: z hledisek neuropsychologie a kognitivní psychologie. V obou případech kromě normálního fungování věnujeme zvláštní pozornost odchylkám od normy, a to jak ve smyslu mimořádného matematického nadání, tak i kognitivního deficitu. V neuropsychologické části se v první řadě věnujeme otázce modularity, tedy nakolik jsou jednotlivé dílčí schopnosti potřebné pro matematické usuzování zajišťovány relativně samostatnými neuronálními subsystémy. Přinášíme také informace o lokalizaci těchto subsystémů. Dále se zaměřujeme na vztah mezi matematickým nadáním a organizací CNS na komplexní úrovni z hlediska hemisférické specializace, hemisférické asymetrie a vzájemné komunikace obou mozkových hemisfér v průběhu řešení kognitivně náročných úloh. V části věnované kognitivním přístupům v první řadě popisujeme teorii PASS a čtyři hlavní kognitivní procesy, se kterými tato teorie pracuje a zamýšlíme se nad možnými implikacemi této teorie pro výuku matematiky. Dále pak předkládáme alternativní pohled na teorii rozmanitých inteligencí často využívanou v české pedagogické praxi. Ačkoli je podle svého autora H. Gardnera zakotvená mimo jiné neurokognitivně, ve světle posledních studií se nezdá být dostatečně empiricky podložena a její využitelnost ve výuce proto kriticky diskutujeme. Závěrem se pak studie pokouší shrnout a zhodnotit důsledky prezentovaných poznatků pro pedagogickou praxi. ER -
STRAKA, Ondřej, Hynek CÍGLER and Michal JABŮREK. Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie (Mathematical Talent from the Perspective of Neuropsychology and Cognitive Psychology). \textit{Pedagogika}. Univerzita Karlova, 2014, vol.~2014, No~3, p.~327-358. ISSN~0031-3815.
|