STRAKA, Ondřej, Hynek CÍGLER and Michal JABŮREK. Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie (Mathematical Talent from the Perspective of Neuropsychology and Cognitive Psychology). Pedagogika. Univerzita Karlova, vol. 2014, No 3, p. 327-358. ISSN 0031-3815. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie
Name (in English) Mathematical Talent from the Perspective of Neuropsychology and Cognitive Psychology
Authors STRAKA, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Hynek CÍGLER (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michal JABŮREK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Univerzita Karlova, 2014, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00078143
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) kognitivní funkce; kognitivní teorie; kognitivní schopnosti; neuropsychologie; matematické nadání; dyskalkulie
Keywords in English cognitive functions; cognitive theories; cognitive capacities; neuropsychology; mathematical talent; dyscalculia
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Hynek Cígler, Ph.D., učo 175803. Changed: 18/1/2015 22:08.
Abstract
Přehledová studie se zabývá strukturou a vzájemnými vztahy kognitivních schopností, které se promítají do jedné z nejdůležitějších oblastí vzdělávání – do matematiky. Předkládá pohled ze dvou odlišných, ale vzájemně se doplňujících perspektiv: z hledisek neuropsychologie a kognitivní psychologie. V obou případech kromě normálního fungování věnujeme zvláštní pozornost odchylkám od normy, a to jak ve smyslu mimořádného matematického nadání, tak i kognitivního deficitu. V neuropsychologické části se v první řadě věnujeme otázce modularity, tedy nakolik jsou jednotlivé dílčí schopnosti potřebné pro matematické usuzování zajišťovány relativně samostatnými neuronálními subsystémy. Přinášíme také informace o lokalizaci těchto subsystémů. Dále se zaměřujeme na vztah mezi matematickým nadáním a organizací CNS na komplexní úrovni z hlediska hemisférické specializace, hemisférické asymetrie a vzájemné komunikace obou mozkových hemisfér v průběhu řešení kognitivně náročných úloh. V části věnované kognitivním přístupům v první řadě popisujeme teorii PASS a čtyři hlavní kognitivní procesy, se kterými tato teorie pracuje a zamýšlíme se nad možnými implikacemi této teorie pro výuku matematiky. Dále pak předkládáme alternativní pohled na teorii rozmanitých inteligencí často využívanou v české pedagogické praxi. Ačkoli je podle svého autora H. Gardnera zakotvená mimo jiné neurokognitivně, ve světle posledních studií se nezdá být dostatečně empiricky podložena a její využitelnost ve výuce proto kriticky diskutujeme. Závěrem se pak studie pokouší shrnout a zhodnotit důsledky prezentovaných poznatků pro pedagogickou praxi.
Abstract (in English)
This review study is concerned with the structure and mutual relationships of the cognitive abilities that are projected into one of the most important fields of education – mathematics. It presents a view from two different but mutually complementary angles: the perspectives of neuropsychology and cognitive psychology. In both cases apart from normal functioning we pay particular attention to deviations from the norm, in the sense of both exceptional mathematical talent and cognitive deficit. In the section on neuropsychology we look primarily at the question of modularity, i.e. the extent to which the individual different capabilities necessary for mathematical thinking are secured by relatively independent neuronal subsystems. We also present information on the localisation of these subsystems. We then consider the relationship between mathematical talent and the organisation of CNS on the complex level from the point of view of hemispheric specialisation, hemispheric asymmetry and the mutual communication of the two brain hemispheres in the course of tackling demanding tasks. In the section devoted to cognitive approaches we first and foremost describe the PASS theory and the four main cognitive processes with which this theory works, and reflect on the potential implications of this theory for the teaching of mathematics. We then present an alternative view of the theory of diverse intelligences often used in Czech pedagogic practice. Although according to its author H. Gardner this theory has inter alia a neurocognitive base, in the light of recent studies it does not seem sufficiently empirically grounded and we therefore discuss its use in teaching in a critical spirit. In conclusion the study seeks to summarise and evaluated the results of the findings presented for educational practice.
Links
MUNI/A/0991/2013, interní kód MUName: Adaptace diagnostických nástrojů pro identifikaci nadaných dětí se zaměřením na rodiče a pedagogy
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 16/4/2024 21:44