SLOUKA, Petr. Serenata La Nascita del diamante a její vztah k opernímu provozu na düsseldorfském dvoře přelomu 17. a 18. století. Opus musicum : hudební revue. Brno: Opus musicum, 2014, roč. 46, č. 6, s. 29-47. ISSN 0862-8505.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Serenata La Nascita del diamante a její vztah k opernímu provozu na düsseldorfském dvoře přelomu 17. a 18. století
Název anglicky Serenata La Nascita del diamante and its relation to the operatic performances at Düsseldorf Electorial Court at the turn of 17th and 18th centuries
Autoři SLOUKA, Petr (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opus musicum : hudební revue, Brno, Opus musicum, 2014, 0862-8505.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00078181
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky gratulační serenaty; dvorní balet; Wilderer; Düsseldorf; Kroměříž; kurfiřt Johann Wilhelm von Pfalz; Giorgio Maria Rapparini
Klíčová slova anglicky congratulation serenatas; court ballet; Johann Hugo von Wilderer; Düsseldorf; Kremsier; prince elector Johann Wilhelm von Pfalz; Giorgio Maria Rapparini
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 8. 2. 2015 14:31.
Anotace
Cílem studie bylo poukázat na osobnost bavorského skladatele Johanna Huga von Wilderera (1670/71-1724) a jeho kompoziční styl, a to na příkladu jediné autorovy dochované gratulační serenaty La Nascita del diamante, jejíž partitura je dnes uložena v Hudebním archivu arcibiskupského zámku v Kroměříži. Autorství díla bylo Wildererovi doposud pouze připisováno. V rámci práce na dané studii bylo však ve sbírce New York Public Library identifikováno tištěné libreto k serenatě La Nascita del diamante, které Wildererovo autorství prokazuje. Tištěné libreto zmiňuje rovněž jména dalších osobností spajtých s operním provozem na düsseldorfském dvoře konce 17. století, jímž je, s ohledem na problematiku autentické inscenační praxe barokní opery, v rámci textu také věnována pozornost.
Anotace anglicky
The Bavarian composer Johann Hugo von Wilderer (1670/71-1724) belongs among almost forgotten authors. This study aims to present this composer and his compositional style on the basis of Wilderer's only preserved congratulation serenata La Nascita del diamante, the score of which is deposited in the Archbishop Castle in Kremsier. The originally anonymous authorship of music to this serenata can be unambiguously credited to Wilderer, based on the discovery of a printed libretto for the first performance. Beside the name of the composer of the serenata music, the libretto mentions many other names connected with the opera productions at the court of the Electors of the Palatinate at the end of the 17th century. A part of the text is also dedicated to this issue, interested in terms of the Baroque performance practice in opera.
Návaznosti
MUNI/A/0797/2013, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 6. 2022 02:05