TRNOVÁ, Eva and Jan KREJČÍ. EDUCOLAND: Propojení vzdělávací teorie a praxe (EDUCOLAND: LINKING EDUCATIONAL THEORY AND PRACTICE). In M. Štubňa, M. Benko. Vymedzenie obsahu školskej fyziky. Nitra, Slovakia: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre a Pobočka JSMF v Nitre, 2014, 8 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name EDUCOLAND: Propojení vzdělávací teorie a praxe
Name in Czech EDUCOLAND: Propojení vzdělávací teorie a praxe
Name (in English) EDUCOLAND: LINKING EDUCATIONAL THEORY AND PRACTICE
Authors TRNOVÁ, Eva and Jan KREJČÍ.
Edition Nitra, Slovakia, Vymedzenie obsahu školskej fyziky, 8 pp. 2014.
Publisher Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre a Pobočka JSMF v Nitre
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) konstrukční výzkum, praxe, teorie, fyzikální vzdělávání
Keywords in English design-based research, theory, practice, physics education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 30/4/2015 09:33.
Abstract
Klesající zájem o přírodovědné vzdělávání, včetně fyziky, je spojován se způsobem výuky, který nevyhovuje současným vzdělávacím potřebám žáků. Nejdůležitějším důvodem je zřejmě změna učebního stylu dnešních žáků, příslušníků počítačové NET-generace a odtržení vzdělávacích obsahů od každodenního života. Učitelé intuitivně hledající cestu, jak přírodovědné předměty vyučovat. Experti-výzkumníci se naopak prioritně věnují výzkumům, ale díky přílišné odborné úrovni komunikace nedokáží své myšlenky předat učitelům. Odborníci mluví o mezeře mezi teorií a praxí. V projektu EDUCOLAND jsme se pokusili pomocí konstrukčního výzkumu tuto mezeru překlenout propojením výzkumné sféry se školskou. Jádrem projektu je webový portál, který je spoluvytvářen experty-edukátory a učiteli na školách.
Abstract (in English)
Declining interest in science including Physics education is associated with teaching methods that do not meet current students’ educational needs. The most important reason is probably change of learning style of today's students, members of the computer NET-generation and detachment of educational content from everyday life. Teachers are intuitively looking for a way to teach science subjects, including Physics. Experts-researchers, by contrast, primarily concerned with research, but due to excessive professional level of communication fail to transmit their ideas to teachers. Experts talk about the gap between theory and practice. In the project EDUCOLAND we have tried through design-based research to bridge this gap by linking research community and schools. The core of the project is a web portal, which is co-created by experts-educators and teachers in schools.
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:46