2014
Krása ve filmovém dokumentu
MOTAL, JanZákladní údaje
Originální název
Krása ve filmovém dokumentu
Název česky
Krása ve filmovém dokumentu
Název anglicky
Beauty In Documentary Film
Autoři
MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
První vydání. Brno, 119 s. Edice Media, 2014
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14230/14:00078197
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-210-7586-3
Klíčová slova česky
hermeneutika; estetika; dramaturgie; krása; dramaturgická analýza; dokumentární film; filmový esej; religiozita ve filmu; Jan Špáta; Hans-Georg Gadamer; Martin Heidegger
Klíčová slova anglicky
hermeneutics; aesthetics; dramaturgy; beauty; dramaturgical analysis; documentary movie; essay film; religiosity in film; Jan Špáta; Hans-Georg Gadamer; Martin Heidegger
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 12. 1. 2015 09:49, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
V originále
Publikace teoreticky vymezuje dramaturgickou analýzu jako druh interpretace audiovizuálního uměleckého díla, založené na filozofické hermeneutice v tradici Hanse-Georga Gadamera. Takto určenou metodu pak používá pro analytické rozumění toho,jak pojímají krásu vybraná filmová díla Jana Špáty. Podrobná analýza zvolených filmů vychází z úkolu dramaturgie jako rozumějící disciplíny, která odhaluje smysl díla ve vztahu ke konkrétním nástrojům jeho konstrukce. Výsledná interpretace s využitím filozofie Martina Heideggera ukazuje Špátovo dílo jako náročné a komplexní svědectví o kráse jako uvědomění si vrženosti pobytu (Dasein), jež vrací člověka k jeho bytí. Existenciální rozměr krásy ve Špátově kinematografii umožňuje adaptovat utrpení člověka jako organickou součást smysluplné existence.
Anglicky
The publication theoretically defines dramaturgical analysis as a type of audio-visual art interpretation based on the philosophical hermeneutics inspired by Hans-Georg Gadamer‘s tradition. This method is then applied in order to reach analytical understanding of the conception of beauty in selected films by Jan Špáta. The detailed analysis of the selected films arises from the task of dramaturgy as an understanding discipline which reveals the meaning of the piece of art in relation to specific tools of its construction. The resulting interpretation based on the philosophy of Martin Heidegger shows Špáta‘s work as an ambitious and complex testimony of beauty as awareness of thrownness of existence (Dasein) which returns the man to his being. The existential dimension of beauty in Špáta‘s films enables human suffering to adapt as an organic part of meaningful existence.
Návaznosti
CZ.1.07/2.2.00/28.0225, interní kód MU |
|