HAVIGEROVÁ, Jana Marie a Iva BUREŠOVÁ. Gender Differences in Characteristics of Giftedness Scale Scores in Preschool Children. The International Journal of Early Childhood Learning. USA: University of Illinois Research Park, 2015, Volume 22, Issue 1, s. 1-20. ISSN 2327-7939.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Gender Differences in Characteristics of Giftedness Scale Scores in Preschool Children
Autoři HAVIGEROVÁ, Jana Marie a Iva BUREŠOVÁ.
Vydání The International Journal of Early Childhood Learning, USA, University of Illinois Research Park, 2015, 2327-7939.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Characteristics of Giftedness Scale; pre-schoolers; gender differences; gender stereotypes
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D., učo 7257. Změněno: 8. 1. 2019 15:33.
Anotace
The results of this study suggest that 35 (4% of all pre-schoolers) are exceptionally gifted children and could be expected to enter first grade. Interestingly, when looking at gender differences, our screening seems to favour girls as generally more gifted than boys. This difference might be associated with generally faster biological maturation of girls as well as different paths of brain development (young female brain is supposed to be better predisposed to good verbal performance and fine motor skills, which are the most essential components of school readiness).
Návaznosti
GAP407/11/0426, projekt VaVNázev: Ready to ask? Informační chování nadaných dětí v pregramotném období
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 04:27