POVOLNÁ, Renata and Olga DONTCHEVA-NAVRATILOVA. Analyzing the Development of Academic Writing Skills in English as a Lingua Franca. In Christoph Haase and Natalia Orlova. ELT: Harmony and Diversity. 1. vydání. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. p. 17-54. ISBN 978-1-4438-5506-8. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analyzing the Development of Academic Writing Skills in English as a Lingua Franca
Name in Czech Analýza rozvoje dovedností akademického psaní v angličtině jako lingua franca
Authors POVOLNÁ, Renata (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Olga DONTCHEVA-NAVRATILOVA (100 Bulgaria, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Newcastle upon Tyne, ELT: Harmony and Diversity, p. 17-54, 38 pp. 2014.
Publisher Cambridge Scholars Publishing
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00078214
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-1-4438-5506-8
Keywords (in Czech) angličtina jako lingua franca; dovednosti akademického psaní; univerzitní studenti; dotazníky; analýza na základě korpusu; diplomové práce
Keywords in English English as a lingua franca; academic writing skills; university students; questionnaires; corpus-based analysis; diploma theses
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D., učo 5423. Changed: 20/9/2016 12:30.
Abstract
The establishment of English as the lingua franca of all academic communication has resulted in the necessity to explore the academic writing skills of non-native university students since the ability to produce academic texts in English is absolutely essential for their future academic and professional career. This chapter reports on the results of a survey into the academic writing skills of students of English at the Faculty of Education, Masaryk University, Brno, Czech Republic. The aim of the survey, which was based on questionnaires completed by students pursuing both Bachelor’s and Master’s degree study programmes, was to establish tendencies in the development of their academic writing skills. In addition, a corpus-based analysis of students’ diploma theses was carried out in order to map academic writing competencies they had attained by the end of their studies. The results of the investigation suggest implications not only for the (re)design of academic writing courses, but also for the development of students’ language competences.
Abstract (in Czech)
Se zavedením angličtiny jako lingua francy veškeré komunikace v akademickém prostředí se zvýšila nutnost zkoumat akademické dovednosti, a to zejména dovednost psát. V této situaci je nezbytné, aby vysokoškolští studenti, kteří nejsou rodilými mluvčími angličtiny, byli schopni produkovat akademické texty v angličtině, což je zásadní předpoklad jejich úspěchu v akademické a profesní kariéře. Tato kapitola knihy představuje výsledky z výzkumu akademických dovedností psaní, který probíhal u studentů anglického jazyka na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně v České republice. Výzkum byl založen na dotazníkovém šetření prováděném mezi studenty jak bakalářského, tak magisterského stupně vysokoškolského studia angličtiny. Cílem výzkumu bylo postihnout tendence ve vývoji akademických dovedností psaní vysokoškolských studentů. Kapitola se také zabývá výsledky získanými z analýzy korpusu diplomových prací studentů s cílem zmapovat jazykové kompetence zejména v oblasti akademického psaní, kterých studenti dosáhli na konci svého studia. Výsledky výzkumu naznačují, že bude potřeba nejen zmodernizovat sylaby kurzů akademického psaní, ale také více podpořit rozvoj všech jazykových kompetencí studentů.
Links
CZ.1.07/2.4.00/31.0074, interní kód MUName: Síť vzdělavatelů učitelů cizích jazyků NEFLT (Acronym: NEFLT)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.4 Partnership and networks
PrintDisplayed: 29/3/2024 01:00