J 2014

Síťový marketing: Nadějná pracovní příležitost pro ženy?

LIŠTIAKOVÁ, Irena and Lucie JARKOVSKÁ

Basic information

Original name

Síťový marketing: Nadějná pracovní příležitost pro ženy?

Name (in English)

Multi-level marketing: Promising work opportunity for women?

Authors

LIŠTIAKOVÁ, Irena (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lucie JARKOVSKÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Gender, rovné příležitosti výzkum, Praha, 2014, 1213-0028

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/14:00078224

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

gender; nestandartní formy práce; síťový marketing; neoliberalismus

Keywords in English

gender; nonstandard employment; multi-level marketing; neoliberalism

Tags

Reviewed
Změněno: 6/4/2015 20:03, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Abstract

V originále

Autorky analyzují diskurz firmy Green Ways s.r.o., která využívá prodeje výrobků skrze síťový marketing. Většinu osob zapojených do tohoto typu podnikání tvoří ženy. Článek přezkoumává tvrzení, že síťový marketing je velmi výhodnou flexibilní formou práce, která umožňuje skloubit nároky na péči o rodinu s kariérou. Významnou roli v tomto způsobu podnikání tvoří ženy na rodičovské dovolené. Analýza ukázala, že jejich zisk je však spíše symbolický než finanční, a spočívá v posilování sebevědomí čerpaného z neoliberálních hodnot a pocitu sounáležitosti utvářeného společenstvím prodejců a prodejkyň. Analýza propojuje způsob popisu charakteru práce a benefity z ní vyplývajících s ideologií prezentovanou v materiálech Green Ways s.r.o. S využitím Bourdieho teorie autarky ukazují, jakým způsobem Green Ways, s.r.o. konstruuje symbolickou binaritu posilující neoliberální představu úspěšného a nezávislého individua.

In English

Authors analyse the discourse of Green Ways ltd. (GW), the company using multi-level marketing where the majority of trade partners are women. The article shows that however multi-level marketing is advertised as a very flexible form of work suitable for those who want to combine family life with work, it is rather a way of marketing then a work opportunity. A significant role in this business play women on parental leave who earn rather self-esteem based in neoliberal values of self-reliance and entrepreneurial successful then a financial income. The analyses links up their way of describing the character and benefits of selling the GW products with the ideology presented in GW manuals for trade partners. Using Bourdieu´s theory the authors point out how GW constructs the symbolic oppositional binary fitting the neoliberal notion of efficient individual.

Links

MUNI/A/0995/2013, interní kód MU
Name: Analytické využití teoretických konceptů v sociálních vědách (Acronym: ATHOS)
Investor: Masaryk University, Category A